کولر گازی اینورتر
تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

کولر گازی اینورتر به یکی از محبوب ترین کولرهای گازی تبدیل شده است که افراد زیادی از آن در محیط منزل و محیط کاری خود استفاده می کنند. در این مقاله از وب سایت سرمایش که توسط کارشناسان تعمیر کولر گازی در مشهد جمع آوری شده است، نکات مهمی درباره تفاوت کولر گازی اینورتر با کولرهای گازی معمولی را برای شما بیان خواهیم کرد تا با استفاده از آن به راحتی بتوانید عملکرد خوبی در زمینه تشخیص این دسته از ایپیلت های داشته باشید.

اگر بخواهیم که تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی را به خوبی درک کنیم، قبل از هرچیزی باید اطلاعات خوبی در مورد نحوه عملکرد هر کدام از آن ها داشته باشید. مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر دو نوع کولر گازی مورد نظر، در زمینه سرمایش و سیستم تبریدی خود، عملکردی یکسان دارند و تنها تفاوت آن ها در مدار الکتریکی آن ها می باشد که موجب می شود مصرف برق کولر گازی اینورتر با دیگر اسپیلت ها، تفاوت داشته باشد.

کولر گازی های اینورتر، مدارهای الکتریکی دارند که در آن ها از ترموستات های دیجیتالی استفاده شده است. ترموستات مورد نظر، دمای هوای برگشت داده شده را می سنجد و هنگامی که دمای هوای موجود، به تعادل خوبی رسید، جریان برق را در کمپرسور راه انداخته و آن را روشن می کند. اما در کولرهای گازی معمولی، کمپرسور با بیشترین توان خود روشن شده و شروع به کار می کند تا دمای محیط را به تعادل مورد نظر برساند.

کمپرسور برودتی کولر گازی باید بتواند بر یک نیروی حرکتی غالب شود. طبیعی است که برای انجام این کار باید انرژی مصرف شود که این انرژی نیز بیشتر از زمانی که موتور مورد نظر در حال کار می باشد. این موضوع، سبب می شود تا مصرف انرژی مورد استفاده قرار گرفته تا میزان زیادی افزایش پیدا کند. در برخی موارد، افزایش انرژی تا 3 تا 4 برابر بیشتر خواهد شد.

بنابراین، جریان لحظه ای در کولر گازی های معمولی 2 برابر در ابتدای کار نسبت به حالت عادی افزایش پیدا می کند. مثلا کولر گازی ای که در هنگام کار به صورت معمولی حدود ده آمپر انرژی مصرف می کند که این میزان انرژی در ابتدای کار، این عدد به 20 افزایش می یابد.

حال نکته مهم این است که مصرف برق منازل نباید از 25 آمپر بیشتر شود و تصور کنید که کولر گازی شما 20 آمپر انرژی مصرف کرده و در عین حال وسایل برقی دیگری نیز در منزل شما مورد استفاده قرار گرفته اند. در این صورت، مصرف برق شما از حد مجاز تجاوز خواهد کرد که قطعا در کنتورهای برقی دیجیتال منزل یا محیط کاری شما ثبت می شوند.

چگونگی عملکرد کولرهای گازی معمولی و معایب آن ها

کولر گازی های معمولی پس از روشن شدن، آمپر برق بسیار بالایی را جذب می کنند تا بتوانند با نهایت توان برودتی خود، شروع به عملکرد خوبی داشته باشند. این کولرها که دمای محیط را به حد مورد نظر رساندند، معمولا خاموش می شوند. دو مسئله بسیار مهم در این زمینه وجود دارد که شما بهتر است بدانید:

  • اینکه این دسته از کولر گازی ها تعداد دفعات زیادی خاموش و روشن می شوند که این مسئله می تواند نوسان های زیادی ایجاد کند که به دنبال آن، کمپرسور کولر گازی مورد فرسایش زیادی قرار می گیرد؛ چراکه بیشترین استهلاکی که یک کمپرسور می تواند داشته باشد، در زمان خاموش و روشن شدن است.
  • برای اینکه زمان روشن و خاموش شدن را تحت کنترل قرار دهید، باید اختلافی بین دمایی که کولر گازی روشن و خاموش می شود، وجود داشته باشد. معمولا این اختلاف دما باید چیزی حدود یک تا سه درجه سانتی گراد باشد تا مشکلی به وجود نیاید. بنابراین، دمای محیطی که توسط کولر گازی های معمولی تحت تاثیر قرار گرفته باشد، همیشه در حال تغییر خواهد بود که این موضوع به هیچ عنوان مفید نیست.

نحوه عملکرد کولر گازی اینورتر

نحوه عملکرد کولر گازی اینورتر

تمامی کولرهای گازی که تحت شبکه برق ایران می باشند، می توانند با نهایت سرعت خود، نزدیک 3000 دور در یک دقیقه چرخش داشته باشند. ولتاژ و فرکانس، دو شاخصه ای هستند که سرعت چرخش کولرهای گازی را تحت تاثیر قرار می دهند. کاری که کولر گازی اینورتر انجام می دهد این است که نسبت این دو شاخصه را تغییر می دهد و کمپرسور را نیز به خوبی با عملکرد خود سازگار می سازد.

حال مسئله ای که وجود دارد این است که این تغییر سرعت کمپرسور، چگونه می تواند در روند کاهش مصرف برق، تاثیر داشته باشد و موجب صرفه جویی در مصرف برق منزل یا محیط کاری شما بشود.

همانطور که گفته شد، کولر گازی های معمولی، هنگامی که روشن شده و شروع به کار می کنند، برق بسیار زیادی را مصرف می کنند که این مسئله را می توان با اضافه کردن یک اینورتر در مسیر ورودی برق، به خوبی بهبود داد و در مصرف برق شدیدا صرفه جویی کرد.

در واقع، کاری که اینورتر انجام می دهد، این است که سرعت شروع به کار کمپرسور را کاهش می دهد. نحوه عملکرد اینورتر در کولر گازی به این صورت است که ولتاژ و فرکانس برقی که وارد به کمپرسور می شوند را کاهش می دهد که این مسئله سبب می شود تا سرعت لحظه ای که کمپرسور شروع به کار می کند نیز کم بشود.

بعد از اینکه کمپرسور به خوبی شروع به کار کرد، دو شاخصه ی گفته شده، افزایش پیدا می کنند. همین موضوع است که سبب می شود مصرف برق کولر گازی اینورتر نسبت به دیگر رقبای خود، بسیار کمتر باشد. پیشنهاد می شود که آن دسته از ساختمان هایی که سیم کشی ضعیفی دارند و نمی توانند جریان برق زیادی را تحمل کنند، از کولر گازی اینورتر استفاده کنند.

البته دقت داشته باشید که تفاوتی که این کولر گازی با دیگر موارد دارد، تنها در قسمت ابتدایی شروع به کار اسپیلت ها نیست و به این موضوع محدود نمی شود. کولر گازی های اینورتر، در کنترل دمای محیط نیز عملکرد بسیار بهتری دارند و در واقع یک تعادل دمایی خوبی می توانند ایجاد کنند. این دسته از کولرهای گازی در دو دسته DC و AC ایجاد تولید می شوند که هر کدام از آن ها با توجه به نیازی که شما دارید، عملکرد متفاوتی می توانند داشته باشند.

نکته مهمی که شاید ندانید، این است که مصرف برق کولر گازی اینورتر به طور کلی اختلاف بسیار زیادی با دیگر کولرهای گازی ندارد و در واقع تفاوت اصلی این دو دسته در نحوه عملکرد کمپرسورهایشان می باشد. شما می توانید بعد از اینکه شناخت کامل از این محصولات را به دست آوردید، خرید کولر گازی اینورتر مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی سرمایش با امنیت و کیفیت بسیار بالا انجام دهید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 4 دیدگاه

  • محسن
 رحمتی

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    پاسخ دهید

  • حامد
 محمودی

    سلام عالی بود 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • ایمان
 همدانی

    مطلب به درد بخوری بود

    پاسخ دهید

  • بهرام
 سلیمی

    خیلی خوب بود

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه