هر آنچه باید از برد یخچال فریزر بدانید!

هر آنچه باید از برد یخچال فریزر بدانید!

برد یخچال مغز متفکر این دستگاه پر کاربرد آشپزخانه ما است. این قطعه وظایف زیادی را بر عهده خود دارد. یخچال همانند دیگر وسایل برقی قطعه دارد به نام برد که مرکز فرماندهی سیستم برودتی یخچال می باشد. این مغز متفکر اجزایی مانند کمپرسور و فن را کنترل می کند. برد الکترونیکی یخچال می تواند بر روی تمام قطعات که در چرخه سیستم برودتی هستند تاثیر بگذارد. در نتیجه خرابی این قطعه می تواند بر روی تمام این قطعات تاثیر بگذارد. ممکن است در این باره شما با سوالاتی مواجه شوید:

برد الکترونیکی یخچال چیست؟

برد یخچال چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

آیا می توان به راحتی برد به تعمیر برد یخچال پرداخت؟

برای تست برد به چه ابزاری باید دسترسی داشته باشیم؟

برای تست برد یخچال و تعمیر آن  به چه مهارتی هایی نیاز است؟

و سوالات این چنینی که در این مقاله کارشناسان ما به شما پاسخ داده اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و سوالات تخصصی تر می توانید در انتهای این مقاله بخش نظرسنجی قرار دهید.

برد یخچال چیست؟

یخچال های قدیمی از داشتن این قطعه بی بهره بودند. برد الکترونیکی یخچال حاصل پیشرفت علم و دانسته های دانشمندان حوزه لوازم خانگی است که سعی داشتند بتوانند قطعه ای طراحی کنند که وجود برخی قطعات که فضای زیادی را در لوازم خانگی اشغال می کند را حذف کنند. برد یخچال به گونه جایگزینی است برای ترموستات و کنترل کننده های مکانیکی. همین طور در یخچال های جدیدتر در برد ویژگی و عملکرد تایمر دیفراست را نیز قرار دادند تا این قطعه نیز از این دستگاه حذف شود.

رفته رفته با پیشرفت علم، برد الکترونیکی نیز پیشرفته تر شده و تمام قطعات یخچال را زیر نظر خود قرار داده است. حتی در یخچال های جدید اگر هر کدام از بخش های یخچال دچار مشکل شود این برد در صفحه نمایشی به شما آن بخش را مشخص می کند و دیگر نیازی به عیب یابی و کلانجار رفتن با بخش های مختلف یخچال در قسمت پشت آن نیست.

حال که به خوبی با این قطعه آشنا شدید، می خواهیم با هم مواردی را برای تست برد یخچال بیان کنیم. با ما همراه باشید.

در تست برد یخچال به چه مواردی باید توجه کرد؟

بهتر است در ابتدای کار بدانید که تست برد الکترونیکی یخچال کار ساده ای نیست. این کار باید توسط تکنسین های حرفه ای که در خوزه سیستم هاب برودتی کار می کنند انجام گیرد. این باید زمانی صورت بگیرد که شما از تا 70 درصد مطمئن باشید که مشکل یخچال از این قطعه است. زمانی از این جریان مطمئن شدید بهتر است ابتدا از مدل برد یخچال خود اطلاع پیدا کنید. معمولا اطلاعات اندکی از برد یخچال را بر قسمت کنار یا پشت یخچال نوشته شده است. البته که شما می توانید برای دریافت اطلاعات برد یخچال به سایت برند یخچال خود مراجعه کنید. تکنسین با داشتن این اطلاعات برد یخچال را جدا کرده و آن را به لوازم مخصوص خود متصل کرده و تست های برق و آی سی و … را بر روی انجام می دهد. در ادامه شما را با مراحل باز کردن و تعویض برد الکترونیکی این دستگاه بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه عیب یابی و تست برد یخچال

شما برای اینکه از عیب برد الکترونیکی یخچالتان مطلع شوید. بهتر است که ابتدا با این چرخه سرمایشی بیشتر آشنا شوید. این سیستم ها به دلیل پیچیدگی کوچکی که دارند نیاز به مهارت در حد بالایی داشته تا بتوانید عیب یابی یا حتی تعمیر برد یخچال را انجام دهید. اما ما مراحل کلی این عیب یابی و دسترسی به برد را برای شما شرح می دهیم:

  1. ابتدا برای دسترسی به برد یخچال باید دفترچه راهنما را مطالعه کرده تا بدانید برد در کدام قسمت قرار دارد.
  2. برق یخچال را قطع کرده و فضای را برای دسترسی به برد در اطراف یخچال ایجاد کنید.(البته اگر ممکن بود چون فضای آزاد می تواند تمرکز حواس بهتری برای شما داشته باشد).
  3. پوششی که بر روی برد الکترونیکی یخچال قرار دارد را بردارید تا بتوانید به خوبی تمام قسمت های آن را مشاهده کنید.
  4. سیم های متصل را جدا کنید. جدا کردن سیم ها باید با دقت فراوانی انجام شود. چون به دلیل ظرافت خاصی که در وجود دارد، کوچک ترین فشار می تواند به برد و سوکت اتصال آن ها آسیب برساند.
  5. حال بهتر است با تست برد یخچال به عیب یابی آن بپردازید. این کار بسیار تخصصی بود و من حتی تمام مراحل تست را برای شما شرح دهم باز هم ممکن است شما با مشکل مواجه شده و خسارات سنگینی به خود وارد کنید.

سخن آخر

حال که به طور کلی با برد الکترونیکی آشنا شدید بهتر است بدانید این قطعه نسبت به دیگر قطعات یخچال حساس تر بوده و بدون داشتن مهارت نمی توانید با آن روبرو شوید. البته که داشتن مهارت بدون داشته تجربه نیز برای شما کاربردی نداد. ما تکنسین هایی را برای تعمیر برد یخچال ارسال می کنیم که تجربه زیادی در بخش داشته باشند. این قطعه به دلیل حساسیتی که دارد تعمیر و تعویض و حتی خرید خود قطعه نیاز به هزینه زیادی دارد. اکنون نیز به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، تامین این قطعات از سوی فروشگاه ها مشکل می باشد. امیدوارم این مطالب برای شما کاربردی واقع شده باشد.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه