چگونگی تنظیم دما یخچال به بهترین شکل ممکن

چگونگی تنظیم دما یخچال به بهترین شکل ممکن

آیا می دانستید اگر تنظیم دما یخچال شما در حالت ایمن قرار بگیرد باعث جلوگیری از خراب شدن و پوسیدگی مواد غذایی می شود و برای مدت طولانی تر و تازه می ماند؟

همیشه شرکت های سازنده یخچال برای تنظیم درجه یخچال دمای مطلوب را برای یخچال پیشنهاد می کنند اما متخصصان اعتقاد دارند دما در یخچال برای سالم ماندن مواد غذایی باید بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد باشد تا از رشد انواع باکتری ها، قارچ ها و کپک ها جلوگیری کند .در تنظیم دما یخچال اگر درجه دمای کمتر از مقدار مطلوب باشد که هوای سرد داخل یخچال کم می شود و امکان فاسد شدن مواد غذایی بیشتر می گردد. البته قابل ذکر است که یخچال در فصل گرما یک درجه می تواند از مقدار درجه مطلوب بالاتر باشد و همچنین در فصل سرما یک درجه از مقدار دمای مطلوب پایین تر باشد.

همه یخچال و فریزرها متفاوت هستند ، بنابراین هر مدل از سیستم کنترل و تنظیم درجه یخچال کمی متفاوت است. تنظیمات دما را باید به تدریج کم و یا زیاد کرد تا در دمای دقیق و پایداری قرار بگیرد، توصیه ما به شما این است قبل از تنظیم دما حتما دمای یخچال را با دماسنج اندازه گیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در بخش فروشگاه لوازم برودتی در تماس باشید.

حالت اول: تست دما قبل از تنظیم دما یخچال

یک دماسنج مخصوص تهیه کنید، زیرا بیشتر یخچال ها دماسنج داخلی ندارند، بهتر است دماسنج شما از فولاد ضد زنگ باشد زیرا دماسنج های شیشه ای احتمال شکستنشان بسیار زیاد است. قابل ذکر است اگر دماسنج شما چوبی است آن را همیشه در یک لیوان آب نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که یخچال و فریزرها درجه حرارت کاملاً مطلوبی ندارند. همیشه نقاط گرم و برخی نقاط سرد وجود دارد ، بنابراین از قفسه مرکز استفاده کنید تا دقیق ترین درجه ممکن را برای شما نمایش بدهد.

این دماسنج را در یخچال نصب کنید، تا دمای همیشه مطلوب داخل یخچال و یا فریزر را بررسی کنید و در نگهداری مواد غذایی صرفه جویی کنید. بعد از حداقل 5 ساعت دمای دماسنج را بخوانید. این دما به شما کمک میکند تا چه تنظیم دما یخچال به درستی انجام دهید تا یخچال و فریزر شما در بهترین حالت باشد. دمای ایده آل از 35 تا 38 درجه فارنهایت (2 تا 3 درجه سانتی گراد) است. یک دماسنج خوب به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر دمای یخچال خود داشته باشید.

زمانی که شما دما را به درجه مطلوب می رسانید کمپرسور یخچال در ایده آل ترین حالت قرار میگیرد و دیگر نیازی نیست فشار زیادی را تحمل کند. تنظیم دما یخچال و فریزر ها مانند هم نیستند بعضی از آن ها از داخل و بعضی دیگر هم از صفحه نمایش دیجیتال تنظیم می شود. در هر حال اگر باز هم برای پیدا کردن نحوه تنظیم درجه یخچال با مشکل مواجه شدید می توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید. بعد از تنظیم دما 5 ساعت صبر کنید و دوباره دماسنج را بررسی کنید و تا به دمای ایده آل برسید. برای حداکثر امنیت، یخچال و فریزر خود را سالی یک یا دو بار آزمایش کنید.

در یخچال هایی که تنظیم دمای آنها به صورت ولومی می باشد. شماره گیری شما از 1 تا 5 است ، سعی کنید آن را به 3 تبدیل کنید. اگر از 1 تا 9 است ، آن را در حدود 4 تنظیم کنید. برای یافتن تنظیمات کامل ممکن است لازم باشد چندین بار این روند را تکرار کنید. تنظیمات تدریجی را انجام دهید، اجازه دهید هر بار یخچال به مدت 5 ساعت یا بیشتر استراحت کند.

اگر درجه یخچال شما به صورت خطی است سمت راست سرد است و هر چه به سمت چپ سوق داده میشود دما گرم تر میشود. بعد از حداقل 5 ساعت انتظار، دوباره دما را اندازه گیری و تنظیم کنید. برای نگهداری طیف گسترده ای از موادغذایی، دمای 37 درجه فارنهایت (3 درجه سانتیگراد) را تنظیم کنید.

حالت دوم: تنظیمات دمایخچال با صفحه نمایش دیجیتال

معمولا صفحه نمایش های دیجیتال بر روی درب یخچال یا فریزر قرار دارد، بعضی از یخچال ها دارای نمایشگرهای دیجیتالی با دکمه های کنترل می باشد در حالی که جدیدترین مدل ها دارای صفحه نمایش لمسی هستند.

دمای این یخچال ها در حالت ایده آل بین 3 تا 4 یا 37 تا 40 درجه فارنهایت است. بعد از تنظیم دما یخچال 5 ساعت صبر کنید و بعد اگر دوست داشتید می توانید دوباره تغییرات را اعمال کنید. صفحه نمایش الکترونیکی صرفا نمایشگر است، بنابراین ممکن است اشتباهی رخ دهد پس ایمن ترین راه، استفاده از یک دماسنج دستی می باشد. بعد از هر تنظیم درجه یخچال 5 ساعت دیگر صبر کنید تا ببینید آیا چیزی تغییر کرده است. اگر اینگونه نباشد، ممکن است شما یک مشکل خنک کننده داشته باشید که باید توسط یک تکنسین تعمیر برطرف شود.

نکته: در یخچال معمولا بیشترین درجه سرما 0 یا 1- می باشد و کمترین درجه سرما 6 درجه می باشد که درجه نرمال بین 3 تا 4 است. در فریزر کمترین درجه سرما 15- و بیشترین درجه سرما 23- می باشد که نرمال بین 19- و 18- درجه است.

آیا باید دمای یخچال را درفصل زمستان به تابستان یا برعکس تغییر دهم؟

بهتر است که این کار را انجام دهیم و با استفاده از دماسنج معمولی دمای فصل مناسب را پیدا کنیم و آن را تغییر دهیم. دمای پایین یخچال سرعت رشد باکتری ها را کم می کند. باکتری ها در دمای پایین کشته نمی شوند بلکه فقط سرعت رشدشان کم می شود. همچنین همه ی باکتری ها زیر ۴ درجه متوقف نمی شوند. بعضی از غذا ها ریسک بالایی برای خراب شدن دارند. این غذا ها بهتر است در دمایی بالای دمای انجماد در یخچال قرار بگیرند.

امیدواریم این مطلب به شما برای تنظیم دما یخچال کمک کرده باشد و بتوانید بهترین تنظیم درجه یخچال را ایجاد کنید.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • مجتبی
 آزادی ور

    حساب توییتری هم دارید؟

    پاسخ دهید

  • محمدتقی جعفری

    ببخشید کاراموز هم قبول میکنید؟

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه