نگهداری از یخچال فریزر | 6 نکته اساسی

نگهداری از یخچال فریزر | 6 نکته اساسی

یخچال فریزر یکی از اصلی ترین لوازم خانگی هر خانه و زندگی است به همین دلیل برای افزایش طول عمر مفید و همچنین بالا بردن راندمان آن باید اطلاعات کاملی از نحوه نگهداری صحیح آن داشته باشیم. علاوه بر این استفاده مناسب از یخچال فریزر باعث کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش نیاز به تعمیرات خواهد شد‌.

برای نگهداری از یخچال فریزر نکات بسیار ساده اما حیاتی وجود دارد که باعث استفاده بهینه از آن  می شود. اکثر افراد آگاهی چندانی در مورد نحوه نگهداری اصولی از یخچال فریزر ندارند؛ بنابراین در ادامه این مقاله به مهم‌ ترین آن ها که در حفظ سلامت یخچال فریزر بسیار تاثیر گذار هستند، اشاره  می کنیم.

نکات مهم در نگهداری از یخچال فریزر

هنگام خرید و نصب یخچال فریزر بهتر است نکات مهم زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. محل قرارگیری یخچال فریزر باید به خوبی تراز شده باشد و به عبارتی سطح آن محل باید صاف، بدون شیب و بدون پستی بلندی باشد تا همه پایه های آن در یک ردیف قرار گیرند و هیچ گونه لرزشی حس نشود. در چنین حالتی سیستم در بهینه‌ ترین حالت ممکن  می باشد و مصرف انرژی به پایین‌ترین حد امکان  می رسد.
  2. یخچال فریزر نباید در معرض آب، رطوبت، گرما و تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.
  3. هنگامی که قصد دارید یخچال فریزر را تمیز کنید، ابتدا باید آن را از برق بکشید و سپس اقدام به تمیز کردن آن نمایید. با این کار هم در مصرف برق صرفه جویی می کنید و هم از خطر برق گرفتگی جلوگیری می کند. توجه کنید برای جداسازی کابل برق از پریز باید با احتیاط عمل کنید. کابل برق یخچال فریزر و هر وسیله برقی دیگر را از سیم نباید بکشید بلکه باید دو شاخه را با احتیاط نگهدارید و سپس آن را جدا ‌کنید.
  4. برای جلوگیری از آسیب دیدن یخچال فریزر، سیم برق آن را به صورت مستقیم به پریز بزنید و از سه راهی یا هرگونه رابط دیگری ترجیحا استفاده نکنید؛ زیرا در این حالت ممکن است ولتاژ خروجی از پریز برق دچار نوسان شود در نتیجه وسیله برقی با اختلال روبه رو خواهد شد.
  5. برای استفاده بهینه و افزایش طول عمر یخچال فریزر، آن را در مجاورت وسایلی مانند شوفاژ، بخاری، آب گرمکن و.‌.. که حرارت بسیار بالایی دارند و از خود گرما متساعد می کنند، قرار ندهید.
  6. در مواردی که یخچال فریزر را به هر دلیلی جابه جا می کنید توصیه  می شود برای حداقل ۳ ساعت آن را در محلی ثابت نگهدارید و روشن نکنید اما پس از گذشت این مدت مانعی وجود ندارد.

سرویس دوره‌‌ای یخچال فریزر

برای استفاده بهینه از یخچال فریزر و عدم ایجاد مشکلات غیر قابل جبران که در طولانی مدت ممکن است رخ دهد، باید این وسیله مهم در منزل به صورت دوره‌ای و منظم توسط افراد ماهر سیستم های سرمایش سرویس و نگهداری شود.

به طور معمول در یک فاصله زمانی منظم شش ماهه باید یخچال فریزر از همه لحاظ تمامی قطعات آن بررسی و عیب یابی شوند و در صورت وجود اختلال در سیستم بلافاصله تشخیص و تعمیر شوند تا به این طریق از اتفاقات جبران ناپذیز جلوگیری به عمل آید. گاهی یک سرویس دقیق و تشخیص به موقع  می تواند مانع سوختن یخچال فریزر شود.

ترانس و اثرات آن بر نگهداری از یخچال فریزر

برق شهری نوسانات ولتاژ بسیار واضحی دارد که در طول شبانه روز به کرّات تکرار  می شود به همین دلیل یکی از مهم ترین عواملی به شمار  می رود که باعث خرابی قطعات مختلف دستگاه و حتی سوختن وسیله برقی  می شود. ترانس به عنوان یک وسیله عالی و کاربردی که وظیفه آن ثابت کردن ولتاژ و حفظ آن در یک محدوده مشخص است در افزایش طول عمر یخچال فریزر بسیار موثر است.

محدوده ترانس یخچال فریزر باید حداکثر ۲۰ ولت باشد، به این صورت که اگر ولتاژ جریان برق به کم تر از ۲۰۰ ولت و بیش تر از ۲۲۰ ولت رسید، این وسیله به صورت کاملا خودکار فعال شده و محدوده ولتاژ را بین ۲۰۰ ولت تا ۲۲۰ ولت ثابت نگه  می دارد. با استفاده از ترانس، از تعداد آسیب های  جزیی و کلی که ممکن است در اثر نوسات ولتاژ برق شهری به لوازم برقی مانند یخچال فریزر و… وارد شوند، کاسته می شود.

امروزه با توجه به هزینه فوق العاده زیاد تعمیرات لوازم برقی، کاربرد ترانس برای یخچال فریزر امری مهم و حیاتی محسوب  می شود.

نحوه جلوگیری از تشکیل برفک در یخچال فریزر

تشکیل برفک در یخچال فریزر نتیجه ورود هوای گرم به یخچال و تبدیل آن به مایع و سپس یخ است. ایجاد مقدار زیادی برفک در یخچال فریزر سبب  می  شود به موتور یخچال فریزر فشار بسیار زیادی وارد شود، در نتیجه موتور ضعیف و بیش از حد گرم موتور می شود؛ به همین دلیل این موضوع در طولانی مدت ممکن است مشکلات و اختلالات غیر قابل پیش بینی را برای موتور و سایر قطعات یخچال فریزر ایجاد کند. ذوب کردن برفک به انرژی زیادی نیاز دارد، به همین دلیل منطقی این است که از تشکیل آن جلوگیری کنیم تا این‌که در جهت ذوب کردن آن بکوشیم.

سه روش موثر برای جلوگیری از تشکیل برفک در یخچال فریزر: ۱. یخچال فریزر را در محیطی نصب کنید که درجه حرارت آن نرمال و در حد مطلوب باشد. اگر محیط اطراف بیش از حد گرم و مرطوب باشد، احتمال تشکیل برفک در یخچال فریزر بیش تر است. ۲. برای مدت طولانی درب یخچال فریزر را باز نگه ندارید. پس از اتمام کارتان در آن به سرعت درب آن را ببندید تا درجه حرارت درون یخچال حفظ شود. ۳. روی مواد غذایی را با درب، سلفون و یا هر محافظ دیگری بپوشانید زیرا بخار متساعد شده از آن ها منجر به تشکیل برفک  می شود.

درجه حرارت مطلوب یخچال فریزر

بسیاری از نکات در نگهداری از یخچال فریزر ساده و بی اهمیت به نظر  می رسند در حالی‌که رعایت کردن آن ها تا حد زیادی باعث افزایش طول عمر مفید دستگاه  می شود.

بهترین درجه حرارت برای یخچال فریزر دمای ۴ درجه سانتی گراد یا پایین تر است.

به طور کلی قفسه های  پایین یخچال فریزر دمای پایین تری دارند و برای مواد غذایی که احتمال فاسد شدن آن ها بیش‌تر است مناسب هستند. قفسه های  بالا نیز دمای تقریبا ثابت و بدون تغییر دارند.

جمع بندی

کسب اطلاعات کافی در مورد روش های  اصولی و کارآمد نگهداری از یخچال فریزر تا حدود بسیار زیادی در صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش بازدهی دستگاه موثر است.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
حسین موسوی نیا

حسین موسوی نیا 13پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه