راهکارهای عیب یابی رله استارت یخچال فریزر

راهکارهای عیب یابی رله استارت یخچال فریزر

قطعا برای شما هم سوال است که رله استارت یخچال چیست و چه کاربردی در یخچال دارد. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در بیان کنیم که شما با خرید رله استارت یخچال جدید آن را تعویض کنید. شاید هم به دنبال قیمت رله استارت هستید. اما خوب است بدانید که تعویض رله استارت یخچال کاری آسانی نیست و نیاز به تخصص دارد.

رله استارت یخچال قطعه ای است که انرژی خود را به کمپرسور یا موتور یخچال می‌رساند. کمپرسور وظیفه دارد که یخچال را به اندازه لازم خنک کند. در واقع کمپرسور یا موتور یخچال، گاز را فشرده سازی می کند و آن را به مایع تبدیل می‌کند و دمای آن را به مقدار لازم بالا می‌برد. این گاز پس از یک دور چرخیدن داخل سیستم سرد شده و باعث خنک شدن یخچال می شود. موتور یخچال دائما در حال کار نیست و برای استارت هر بار نیاز به رله استارت دارد. اگر رله یخچال بسوزد کمپرسور یخچال کار نخواهد کرد و درون یخچال خنک نمی شود.

آشنایی با رله استارت یخچال

حال که متوجه شدید رله یست بهتر است با جزییات آن بیشتر آشنا شوید. رله شامل یک سیم پیچ می باشد که هنگامی که جریان الکتریسیته از آن عبور می‌کند، دچار خاصیت آهنربایی موقت می شود. از رله برای راه اندازی موتور، کنترل ولتاژ برق و جریان بالا، کنترل پمپ سوخت در خودروها نیز استفاده می‌شود. ترموستات یخچال به موتور فرمان می‌دهد تا چه زمانی روشن و سرما را به سطح مطمئنه و تعریف شده برساند. هنگامی که دمای داخل یخچال از دمای تنظیم شده ترموستات یخچال بالاتر می‌رود، این وسیله یک سیگنال الکتریکی به رله می‌فرستد تا کمپرسور را استارت بخورد. انرژی مورد نیاز برای کار کردن کمپرسور یخچال از مسیر رله تامین می‌شود.

علائم خرابی رله استارت یخچال

در ادامه به دو نشانه رایج خرابی رله استارت یخچال می پردازیم. این علائم برگرفته از تجربیات کارشناسان ما در طول سال ها تعمیرات رله استارت است.

تکرار زیاد صدای تیک

هر بار که رله باعث استارت کمپرسور می شود، یک صدای تیک شنیده می‌شود. اما اگر کمپرسور شروع به کار نکند، رله پس از زمان کوتاهی دوباره صدای کلیک شنیده می‌شود. این صدای کلیک تکرار شونده نشانه ای از رله سوخته است.

گرم شدن یخچال

یکی از نشانه‌های شروع به کار نکردن رله یخچال، افزایش دما و خنک نشدن یخچال است که در این حالت احتمالا موتور کمپرسور اصلا استارت نمی‌خورد. معمولا در این حالت صدای زوزه دائمی از کمپرسور شنیده می‌شود. اگر این صدا شنیده نشد و مواد غذایی رو به گرم شدن بود، می تواند نشانه خرابی رله استارت یخچال باشد. یعنی رله به اندازه کافی خوب کار نمی کند و توان مناسب را نمی تواند تامین کند.

چگونه رله استارت یخچال را تست کنیم؟

همانطور که گفته شد، اگر کمپرسور گرم شود و صدای تیک زیاد بدهد، می‌تواند نشانه خرابی رله استارت یخچال باشد. برای تست کردن آن باید قطعه رله را از سیستم جدا کنید. این قطعه نسبتا ارزان قیمت و تعویض آن به مراتب آسان است.

مراحل تست رله استارت یخچال

برای شروع تست رله استارت یخچال ابتدا برق یخچال را کاملا قطع کنید. چون ممکن است وصل بودن آن شما را دچار مشکل کند. رله در پشت و قسمت پایین یخچال قرار دارد. گارد محافظ را به آرامی باز کنید تا به موتور و تجهیزات مربوطه دسترسی داشته باشید. در نزدیکی کمپرسور یک جعبه تقریبا کوچکی قرار دارد که تعدادی سیم از آن بیرون آمده است. این جعبه همان رله استارت یخچال است. برای اطمینان کامل می‌توانید قبل از جدا کردن قطعه از نحوه قرار گرفتن و سیم کشی آن عکس بگیرید یا در ذهن خود بسپارید تا در هنگام نصب دچار سردرگمی و مشکل نشوید. در نمونه‌های قدیمی‌ تر معمولا یک رله با سیم پیچی های مسی وجود دارد که به سادگی قابل تشخیص است. مدل‌های جدیدتر، رله حالت جامد هستند که برای چک کردن آن‌ها وسایل خاصی نیاز است. این مدل‌ها برخلاف نمونه‌های سیم پیچی راحت تر خراب و می سوزند.

چگونگی تست بدون ابزار رله

رله را به صورت چشمی مورد بررسی قرار دهید. ممکن است علائمی باشد که شما بفهمید که رله خراب است. اگر پایه‌ های رله استارت دچار زنگ زدگی و خوردگی شده باشد، نیاز به عوض کردن، دارد البته در برخی موارد تنها با تمیز کردن مشکل را می توانید برطرف کنید. اما این روش به اندازه کافی مناسب نیست. در رله جامد پس از جدا کردن آن از موتور یخچال آن را تکان داده اگر صدای تق تق داد، سوخته است.

تست رله استارت یخچال با دستگاه های اندازه گیری اهم متر یا مولتی متر

می‌توان از یک دستگاه اهم متر برای اندازه گیری مقاومت پایه‌ ها استفاده نمود. اهم هر پایه‌ رله را به صورت دو به دو اندازه بگیرید، تنها یک جفت از این پایه‌ها باید مقدار داشته باشد. در رله‌ نوع سیم پیچی می‌توان آن‌ها را توسط یک اهم متر چک کرد. رله‌ها معمولا دارای سه پایه هستند که با نام‌های L ، M و S علامت گذاری شده‌اند. برای تست صحت اتصال، دستگاه اهم متر را روی پایه‌های M و S قرار دهید. مقدار صفر باید نمایش داده شود.

در حالی که پراب‌ ها هنوز به پایه‌ها متصل‌اند رله را برگردانده و یک صدای تیک باید شنیده شود. در این حالت مقدار بی نهایت روی اهم متر باید نمایش داده شود. این عمل را بین پایه‌ های L و S نیز تکرار کنید. در این حالت باید همان نتیجه را بگیرید. حال بین پایه‌های L و M این کار را انجام دهید این بار در هر دو حالت ها باید مقدار عدد صفر نمایش داده شود. هم چنین دو پایه ای که از رله به کمپرسور یخچال وصل می‌شود، وقتی کلید هنوز باز است، اتصال کوتاه نشده باشند. در صورت خراب بودن رله مدل و شماره آن را برداشته و آن را با یک رله جدید عوض کنید.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • میلاد
 مرتضوی

    aaaaliii bood 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه