هرآنچه در انتخاب انواع پمپ وکیوم باید در نظر بگیرید!

هرآنچه در انتخاب انواع پمپ وکیوم باید در نظر بگیرید!

در این مطلب میخواهیم شما را با انواع پمپ وکیوم آشنا کنیم و اطلاعاتی راجبشان به شما بگوییم تا در زمان خرید انتخاب پمپ وکیوم برای شما راحت تر باشد .

اول از همه میخواهیم شما را با موارد و نکاتی که هنگام انتخاب پمپ وکیوم لازم است بدانید آشنا کنیم .

هرکسی که اطلاعات لازم و کافی و درکی نسبت به این پمپ ها نداشته باشد ، این تصور غلط را ممکن است داشته باشد که تولید کردن پمپ وکیوم صرفا وصل کردن و اتصال پمپ و بعد از آن انجام راه اندازی هایی است تا این که خلا به اندازه لازم و کافی پایین آید . اما باید بدانید که ایم مراحل بسیار بیشتر و پیچیده تر است و این روند کاری تنها این ها نیست . این پمپ های خلا برای اینکه بتوانند مولکول های هوا را و یا گاز را از بین برده و حذف کنند از مقداری آب بندی شده استفاده میکنند تا اینکه خلا را ایجاد کنند . این سطح خلا ای که ایجاد شد را میتوان کنترل کرد با فرایندی گازی در فشار خاص .

پیدا کردن یک پمپ وکیوم خوب و مناسب هم به درک و شناخت خوب از سطح خلا و کاربردش لازم دارد بلکه همچنین به درک شرایط فرآیند ، دامنه عملکرد و محدودیت و مزایای هر نوع پمپ وکیوم نیاز دارد .

در این مطلب راجب انتخاب انواع پمپ وکیوم 4 فاکتور به شما توضیح خواهیم داد که باید این این 4 فاکتور را به دقت مورد بررسی قرار دهید :

1- سطح وکیوم

انتخاب پمپ وکیوم به میزان بسیار زیادی به سطح خلائی که به دست می آید بستگی دارد . به طور متوسط محدوده فشار های گوناگونی که در این فناوری خلا وجود دارد به شرح زیر است :

* خلا خشن ( از 10 به توان 3 MBAR تا 1 MBAR )

* خلا متوسط ( از یک MBAR تا 10 به توان منفی 3 MBAR )

* خلا زیاد ( از 10 به توان منفی 3 MBAR تا 10 به توان منفی 7 MBAR )

* خلا فوق العاده زیاد ( از 10 به توان منفی 7 MBAR تا 10 به توان منفی 12 MBAR )

* خلا شدید شدید ( از 10 به توان منفی 12 MBAR کمتر )

در خلا خشن و همچنین خلا متوسط ، بیشتر مولکول های گاز در حجم محفظه خلا میباشند . این در حالی است که در خلا فوق العاده زیاد و خلا شدید شدید ، بیشتر مولکول های باقی مانده روی دیوار های محفظه قرار دارند .

پس بدانید که برای دامنه های مختلف فشار خلا ، فن آوری های مختلفی از پمپ مورد نیاز می باشد .

همچنین این نیز مهم است که بررسی کنیم که آیا این کار عمدتا مربوط به پمپاژ به سطح فشار مورد نیاز است یا  به عنوان مثال برای نگه داشتن یک سطح از فشار خاص در حالی که بار های خاصی از جنس گاز در حال وارد شدن به سیستم خلا میباشند .

این در حالی است که برخی از پمپ های وکیوم برای فرایند های تخلیه پمپ های خلا مورد استفاده قرار میگیرند .

با توجه به سطح خلا هدف از ترکیبی از فن آوری های مختلف پمپ وکیوم بهره میگیریم .

پمپ های خلا اولیه که ، یعنی آن هایی که در محدوده خلا متوسط هستند ، به جو منتقل میشوند و توانایی کار به صورت جدا گانه را دارند . پمپ های خلا زیاد و فوق العاده زیاد نظیر توربو پمپ ها و پمپ های نفوذی برای ایجاد سطحی از خلا مورد استفاده قرار میگیرند .

2- تاثیر فرآیند روی پمپ

با توجه به منطقه ای که شما پمپ را استفاده میکنید انتخاب پمپ وکیوم متفاوت خواهد بود . برای مثال از پمپ های دوار پره برای طیف گسترده ای از برنامه های خلا کم و متوسط نظیر مهندسی فرآیند ، ابزار های تحلیلی ، تحقیق و توسعه ، فعالیت های صنعتی و پوشش و خشک کردن یخ و موارد دیگر مناسب است .

استفاده از روغن به عنوان یک ماده خنک کننده و درز گیر ، عملکرد پمپاژ بسیار مناسب و مناسب بودن برای بسیاری از کاربردها را فراهم می کند ، از جمله جایی که ممکن است خاک ، گرد و غبار یا میعانات وجود داشته باشد .

از طرف دیگر پمپ های اسکرول با فشرده سازی گازها با استفاده از دو مارپیچ مهر و موم شده نوک چرخش غیر عادی در برابر یکدیگر ، خلا بدون هیدروکربن را ایجاد می کنند. این نتیجه در هزینه های بهره برداری و نگهداری کم است .

در مقایسه با پمپ های RV ، کاربردهای پمپ های پیمایشی عمدتا به فرآیندها ، بدون گرد و غبار یا کثیفی محدود می شود که می تواند در مدت زمان کوتاه به مهر و موم نوک آسیب برساند .

با در نظر گرفتن این موارد ، تاثیر برنامه در فن آوری پمپ انتخاب شده و همچنین تأثیر بالقوه لازم با دقت ارزیابی می شود:

* گرد و غبار حاصل از فرآیند

* گازها یا مخلوط های خورنده در برابر بخار آب مانند کلر

* توان بالای گاز

* سرمایه گذاری مکرر

* حرکات / ضربه های مکانیکی

* ارتعاشات

* بار تابش گرما به پمپ (در حین پخت یا توسط اواپراتور)

* تابش (مانند اشعه X)

* میدانهای مغناطیسی

3- تأثیر پمپ بر روی کاربرد

ارزیابی تاثیر پمپ وکیوم بر کاربرد یا فرآیند به همان اندازه مهم است . متغیرهای مختلفی وجود دارد که می تواند انتخاب بین انواع مختلف پمپ های خلا را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله :

* انتشار روغن یا هیدروکربن

* ارتعاش تولید شده توسط پمپ

* انتشار صدا

* انتشار EMC

* میدان مغناطیسی تولید شده توسط پمپ

* انتشار ذرات

* انتشار گرما

* مصرف انرژی

با بازگشت به محصولات مثال بالا ، پمپ های RV در معرض آسیب هستند زیرا به دلیل انتشار روغن نمی توانند خلا بدون هیدروکربن تولید کنند . از جهتی ، فناوری اسکرول ، گرچه قادر به تولید خلا بدون هیدروکربن است ، اما به دلیل فرسودن مهر و موم نوک ، خطر انتشار ذرات را به همراه دارد.

4- سرمایه گذاری و نگهداری

با توجه به آنچه باید محقق شود ، هزینه های اولیه سرمایه ، هزینه های عملیاتی و نیازهای نگهداری باید ارزیابی شود .

با در نظر گرفتن دو فناوری پمپ وکیوم بالا ، پمپ های توربومولکولی و پمپ های پخش روغن منصفانه است که بگوییم هزینه های اولیه توربومولکولی معمولاً در مقایسه با پمپ پخش روغن به طور قابل توجهی بالاتر خواهد بود. با این حال ، با توجه به هزینه مالکیت در یک دوره پنج ساله ، پمپ های پخش روغن ممکن است به دلیل هزینه های بیشتر انرژی و نگهداری ، هزینه بیشتری داشته باشند.

معرفی و شناخت انواع پمپ وکیوم

انواع پمپ وکیوم به طور کلی به سه دسته اقسیم بندی میشوند که عبارتند از

1- انواع پمپ های جا به جایی مثبت

این نوع پمپ از مکانیسمی استفاده میکند که به طور پیوسته و مکرر مقداری از محفظه خلا را بسته ، تخلیه و دوباره باز کند .

2- پمپ های انتقال ( MOMENTUM )

این نوع پمپ ها با نام پمپ های مولکولی نیز شناخته میشوند و در جت های سرعت بالا با مایعی بسیار متراکم و یا پره های سرعت بالای چرخشی استفاده میشود تا اینکه مولکول های گاز را در از درون محفظه بیرون کند .

3- پمپ وکیوم جذبی

این نوع پمپ گاز را در حالت جامد مورد جذب قرار میدهد و این پمپ شامل پمپ های یونی ، پمپ های دریافت کندده و پمپ های کریو میباشند .

سخن آخر

در این مطلب ما شما را با انواع پمپ های وکیوم آشنا کردیم و راجب آن ها اطلاعاتی به شما ارائه کردیم . در مورد پمپ ها  فاکتور به شما گفتیم که باید برای انتخاب پمپتان آن ها را مورد ارزیابی قرار دهید . امیدوارم این مطلب برای شما مفید و همچنین کاربردی باشد از همراهی شما با سایت سرمایش بسیار سپاسگذاریم.

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • بهنام
 سالاری

    خیلی خوب بود

    پاسخ دهید

  • غلامرضا
 مرادخانی

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    پاسخ دهید

  • عبدالله
 توکلی

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه