8 مرحله مهم در تعمیر اواپراتور یخچال

8 مرحله مهم در تعمیر اواپراتور یخچال

اواپراتور یخچال یکی از مهم ترین قطعات در فرایند سیستم سرمایش یخچال است. این دستگاه همانند کمپرسور، کندانسور یا هر قطعه دیگری وظایف خاصی را در این چرخه سرمایش به عهده دارند. اواپراتور وظیفه سرما سازی در یخچال را دارد. این دستگاه پر کاربرد از لوله های مارپیچی گونه ای ساخته شده است که در داخل آن گاز مبرد جریان دارد و همین امر باعث ایجاد سرما در یخچال می شود. اواپراتور در شکل ها و سایزهای مختلف نسبت به اندازه و سایز یخچال فریزر و ساید بای ساید ها ساخته می شود.

زمانی که مشخص شد که یخچال دچار ایراد شده و نمی تواند به خوبی عملکرد خود را انجام دهد، شما ممکن است با سوالاتی مواجه شوید:

اواپراتور چگونه خراب می شود؟

آیا هر شخص بودن داشتن مهارت می تواند اواپراتور را تعمیر کند؟

تعمیر اواپراتور به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

در تعمیر اواپراتور یخچال به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

و سوالات این چنینی که در ادامه به پاسخ آن ها خواهید رسید.

خب ابتدا بهتر است که با اواپراتور یخچال بیشتر آشنا شوید:

اواپراتور یخچال چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که گاز مبرد یا مایع مبرد داخل لوله های اواپراتور وارد شود باعث ایجاد سرما درون یخچال می شود. اواپراتور در سیستم یخچال و دیگر وسایل سرمایش اینگونه کار می کند که  گاز مبرد وقتی از لوله مویی عبور می کند، وارد اواپراتور می شود سپس در اواپراتور فشار گاز به صورت آهسته و به تدریج به درجه پایین می رسد. سپس با پایین آمدن درجه جوش مایع مبرد هم پایین می آید. در این هنگام است گاز مایع به بخار تبدیل می شود.

این عملکرد باعث می شود حرارت از محیط جذب اواپراتور شود فضا خنک شود. گاز بوسیله لوله مکش به کمپرسور منتقل می گردد. کاربرد اواپراتور در یخچال فریزر و ساید بای ساید برای سرماسازی مورد استفاده می باشد.

اگر یخچال شما سرما نداشته باشد و خنک نکند، می توان گفت مشکل از اواپراتور می باشد.کاری که در اواپراتور انجام می شود، آب، هوا و یا هر سیالی که در اواپراتور باشد سرد خواهد شد.

در ادامه می خواهیم مراحل تعمیر اواپراتور یخچال که طبق بررسی های کارشناسان ما در بخش فروشگاه لوازم برودتی انجام شده است، را با هم بررسی کنیم.

مرحله اول

ابتدا پنلی که اواپراتور را دربر گرفته را از یخچال جدا می کنید. این پنل معمولا در قسمت فریزر یخچال معمولا در قسمت پشت قرار دارد. برای اینکار به یک پیچ گوشتی نیاز دارید تا بتوانید پیچ های آن را باز کنید و به اواپراتور دسترسی پیدا کنید.

در این مرحله پنل را با دقت بالا خارج کنید تا در زمانی که کار تعمیر به پایان رسید بتوانید به راحتی پنل را در جای خود قرار دهید. خب اندکی مهارت کار با ابزار، لازمه این مرحله از کار می باشد. چون ممکن است پنل های محفظه اواپراتورها با هم متفاوت باشد.

مرحله دوم

گیره ای که به اواپراتور متصل است، را جدا کنید. برای جدا کردن این مورد نیز به پیچ گوشتی یا ابزار دیگری نیز نیاز دارید تا بتواند گیره را از اواپراتور جدا کنید. وظیفه این گیره جلوگیری از لرزش ها معمول این دستگاه است که از آسیب زدن این لرزش ها به یخچال نیز جلوگیری می کند.

مرحله سوم

اگر در اواپراتور یخچال نشتی را مشاهده می کنید از علت این نشتی با خبر شوید. این کار سختی نیست کافیست امتداد نشتی را بررسی کنید. به دنبال نقاطی که حس می کنید ضربه ای داشته یا اینکه لکه روغنی که در آن وجود دارد بگردید. در این قسمت به لوله های کویل توجه ویژه ای داشته باشید. چون بیشتر مواردی که برای تعمیر اواپراتور یخچال گزارش شده مربوط به این قسمت بوده است.

مرحله چهارم

با کاغذ سنباده قسمت هایی که به دلیل نشتی زیاد کثیف شده را پاکیزه کنید و نگزارید آثاری از این نشتی و لکه ها در اواپراتور یخچال باقی بماند. تمامی گرد و غبارهایی که درون این دستگاه قرار دارد پاک کنید. این کار به بهبود عملکرد اواپراتور یخچال کمک زیادی می کند.

مرحله پنجم

پمپ وکیوم را به دریچه سرویس یخچال خود متصل کنید. این دریچه در نزدیک کمپرسور قرار دارد و اندازه آن از دریچه های دیگر کمی بزرگ تر است و جنسی غیر از فلز دارد.

مرحله ششم

اواپراتور یخچال را با وکیومی که توسط دستگاه خلا ایجاد می شود پر کنید. این وکیوم باید به مقدار 10 اینچ باشد. این خلا به راحتی می تواند از بزرگترین نشت ها جلوگیری کند.

مرحله هفتم

بتونه اپوکسی را به منطقه ای که نشتی دارد بچسبانید. این چسبیدن باید به گونه ای باشد که تا حدود 2 اینچ از مرکز نشت را پوشاند باشد. کار با بتونه اپوکسی ممکن است کمی دشوار باشد. در کل تعمیر یک قطعه مانند تعمیر اواپراتور یخچال ممکن است شما را به زحمت بیندازد ولی می تواند تبعات خوبی را برای شما رقم بزند.

مرحله هشتم

مقدار وکیومی که استفاده کرده اید را بررسی کنید. زمانی که به مقدار10 اینچ رسید آن را از دستگاه جدا کنید. کار کردن با دستگاه وکیوم ممکن است کمی سخت باشد ولی یادگیری آن آسان است. شما در صورتی که سوالی داشته باشید می توانید با کارشناسان ما در فروشگاه لوازم برودتی سرمایش در تماس باشد.

حال شما به راحتی توانستید نشتی موجود در لوله های اواپراتور یخچال را برطرف کنید. به گونه ای توانستید که تعمیر اواپراتور یخچال را به خوبی انجام دهید. البته مشکلات دیگری نیز ممکن است برای اواپراتور دستگاه شما به وجود آید ولی این مکشل نشتی اواپراتور یکی از رایج ترین این مشکلات بوده است.

در مجموع کارهای تعمیری و برطرف کردن چنین مشکلاتی توسط هر شخصی امکان پذیر نیست و ما به شما پیشنهاد می دهیم که اگر تکنسین ماهری را در این زمین می شناسید حد المقدور در حضور او این کار را انجام دهید که دچار مشکل نشوید.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 5 دیدگاه

  • سیدحسین اسماعیلی

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • سیدعلی
 احمدیان

    ایول 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • مهدی
 آذری

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    پاسخ دهید

  •  نعمتی

    مطلبتون بسیار مفید بود

    پاسخ دهید

  • بهزاد
 پارسا

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه