تعمیر کولر گازی پنجره ای

تعمیر کولر گازی پنجره ای

از موتور کولر گازی پنجره ای چقدر اطلاعات دارید؟ هنگامی که موتور کولرگازی پنجره ای شما کار نمی کند ممکن است که شما وسوسه شوید که یک کولر گازی جدید خریداری کنید. شاید این نظریه را داشته باشید که یک جنس تعمیری دیگر مانند اول کار نمی کند. خب این جریان را نمی شود به همه چیز نسبت داد. در بعضی موارد بوده است که جنس بعد از تعمیر از اول آن نیز بهتر شروع به کار کرده است. برای تعمیر کولر گازی پنجره ای ممکن است شما با سوالاتی مواجه شوید:

آیا خودمان می توانیم کولر گازی پنجره ای را تعمیر کنیم؟

برای تعمیر موتور کولر گازی چه ابزاری لازم است؟

از کجا متوجه شویم که موتور کولر گازی غیرقابل تعمیر است؟

چگونه متوجه شویم که کولر گازی پنجره ای نیاز به تعمیر دارد؟

و دیگر سوالات این چنینی که در این مطلب به پاسخ آن ها می رسید.

در تعمیر موتور فن کولر گازی پنجره ای نکاتی را باید در نظر بگیرد که در این مقاله به آن می پردازیم. تعمیر موتور کولر پنجره ای کار خاصی ندارد و شما نیز می توانید با داشتن مهارت کافی و تجربه خوب از کار با ابزار به خوبی از پس آن برآیید.

تعمیر موتور فن کولر گازی پنجره ای قیمت زیادی ندارد و بسیار به صرفه تر از این است که شما موتور نو خریداری کنید و آن را با موتور قدیمی جایگزین کنید.

قدم اول؛ آشنایی با کولر گازی پنجره ای

قبل از اینکه دست به تعمیر کولر گازی پنجره ای بزنید، باید تمام قطعات تشکیل دهنده این سیستم را بشناسید. شناخت دستگاه خود، می تواند به تعمیر این دستگاه توسط شما، کمک ویژه ای کند. کولر گازی های پنجره ای، معمولا در رایج ترین حالت یونیت داخلی و یونیت خارجی را در یکجا کنار هم دارند.

اگر مشکلی را شناسایی کردید، بلافاصله عیب یابی را شروع کنید. تماس با یک متخصص مجاز تعمیر انواع کولر گازی برای سرویس دهی به دستگاه خود درصورت داشتن مشکلات جدی به شما کمک می کند تا در طولانی مدت زمانی که دچار مشکلات جدی تر شدید، به شما کمک ویژه ای کند.

قطعات ظاهری کولر گازی پنجره ای

پانل جلو یا گریل: این تنها قسمت قابل مشاهده در قسمت داخلی کولر گازی پنجره ای است. پانل جلویی شامل کنترل هایی است که برای دستکاری کردن تنظیمات روی دستگاه و همچنین کانال های هوای برگشتی که هوای خنک را بیرون می کشند، استفاده می کنید. دریچه هایی که برای این نوع کولر گازی ها وجود دارد، به شما کمک می کند که جهت جریان هوا را تنظیم کنید.

سیم پیچ اواپراتور: مبرد سرد از طریق سیم پیچ اواپراتور عبور می کند. وقتی هوا از روی سیم پیچ سرد عبور می کند، سردتر می شود و همین باعث تولید هوای خنک خواهد شد.

فن یا دمنده: فن یا دمنده هوای گرم را به داخل واحد می کشد، سپس آن را از کنار سیم پیچ اواپراتور عبور داده و از طریق فیلتر به ترتیب خنک و تمیز می کند.

موتور فن: بین سیم پیچ اواپراتور و کندانسور در کولر گازی پنجره ای قرار دارد، موتور فن از موقعیت بسیار فشرده ای برخوردار است. از طریق شافت های کوچک بر روی هر دو این قطعات نصب می شود.

ترموستات: ترموستات وظیفه اندازه گیری و حفظ دمای داخل واحد شما را بر عهده دارد.

فیلترها: فیلتر بخشی از کولر گازی شماست که بیشترین تماس را با آن خواهید داشت. معمولاً در داخل پنل جلویی یافت می شود و به راحتی در دسترس است. شما باید فیلتر را مرتباً عوض یا تمیز کنید.

قطعات داخلی فنی کولر گازی پنجره ای

کمپرسور: کمپرسور گاز را در داخل سیم پیچ های کندانسور تحت فشار قرار می دهد. گاز تحت فشار به مبرد مایع تبدیل می شود.

کندانسور یا سیم پیچ کندانسور: سیم پیچ کندانسور گرما را از مبرد آزاد می کند و به آن اجازه می دهد تا به هوای اطراف فرار کند.

فن کندانسور: فن کندانسور هوا را روی سطح سیم پیچ کندانسور می دمد. این کمک می کند تا گرما از مبرد دوباره به هوا باز شود.

ظرف تخلیه: میعانات روی سیم پیچ خنک کننده جمع می شود. به پایین روی ظرف تخلیه می ریزد.
لوله تخلیه میعانات: آب از مخزن تخلیه از طریق یک لوله تخلیه میعانات خارجی از واحد خارج می شود. همه واحدها دارای این لوله نیستند. در عوض ، برخی به راحتی سوراخی دارند که آب می تواند از طریق آن تخلیه شود.

حال در ادامه نکاتی را به شما آموزش می دهیم که به تعمیر کولر گازی پنجره ای توسط شما، کمک بسیاری می کند.

اقدامات لازم زمان از کار افتادن کمپرسور کولر گازی پنجره ای

کولر گازی را به کلی از برق جدا کنید. جریان برق می تواند آسیب سختی را در زمان تعمیر به شما وارد کند.  نکته ای ما به شما پیشنهاد می کنیم این است که برق ساختمان را به کلی برای تعمیر قطع کنید. جریان برق هیچ وقت شوخی بردار نیست.

با یک پیچ گوشتی پنل جلویی کولر گازی جدا کنید. معمولا پیچ های این پنل یا ستاره ای است یا چهارسویی. در این قسمت برای جلوگیری از آسیب به پیچ ها، از پیچ گوشتی اختصاصی پیچ ا استفاده کنید.

اولین مرحله: باز کردن قاب دور کولر گازی پنجره ای

کولر گازی وزن زیادی دارد. در هنگام جابجایی و کار سعی کنید از یک همکار استفاده کنید. کار کردن با یک همراه می تواند کار را سریع تر و پربازده تر پیش ببرد. برای کار بر روی موتور فن کولر گازی پنجره ای یا همان موتور کولر گازی پنجره ای بهتر است که آن را از پنجره خارج کنید. شما زمانی که پنل جلو را خارج کنید با ورقه های فلزی برخورد می کنید که ممکن است به دست شما آسیب برساند. بنابراین در هنگام سعی کنید از دستکش استفاده کنید.

دومین مرحله: تمیز کردن موتور فن کولر گازی پنجره ای قبل از تعمیر

قبل از شروع تعمیر کولر گازی پنجره ای سعی کنید قطعات را قبل از تعمیر پاکیزه و تمیز کنید. این نکته در تعمیر هر قطعه ای می تواند مهم باشد. حتی تعمیرکار خودرو نیز قبل از تعمیر قطعه ای از خودرو، آن را حد الامکان تمیز می کند.

گرد و غبار و کثیفی می تواند جلو حرکت مداوم و پر بازده فن کولر گازی را بگیرد. در نتیجه اگر فن کولر گازی به درستی کار نکند موتور کولر گازی پنجره ای را دچار مشکل می کند.

حال نوبت به چک کردن سلامت فن کولر گازی است. اگر پره های فن کولر به دستان شما قابل چرخش باشد، موردی نخواهد داشت. اما گیر بودن فن خود حکایت جدایی دارد که در دیگر مقالات سرمایش به آن پرداخته ایم. فن کولر گازی از حساسیت بالایی برخوردار است و با کوچک ترین ضربه ممکن است از کار بیوفتد. در این بین نکته ای را به شما یاد آوری می کنیم در رابطه با سرویس موتور فن کولر گازی.

اگر سرویس های مربوط به فن و کمپرسور برودتی کولر گازی به موقع انجام شود، شما دچار چنین مشکلاتی نمی شوید.

سومین مرحله: چک کردن بلبرینگ های موتور کولر گازی پنجره ای

بعد از چک کردن پره های فن، اگر با پره های خم شده فن مواجه شدید و یا حتی شکستی آن، بدانید که بلبرینگ موتور فن کولر گازی مورد دارد. خرابی بلبرینگ های موتور فن می تواند باعث ایجاد صدا در یونیت داخلی کولر شود. در نتیجه اگر شما با صدای عجیبی در کولر گازی خود مواجه شکدید یکی از دلایل آن می تواند بلبرینگ موتور کولر گازی باشد.

اگر در تعمیرات کولر گازی مهارت خاصی، ندارید خودتان انجام ندهید و حتما رفع مشکل صدای پنل کولر گازی پنجره ای که بلبرینگ های آن خراب شده است را به دست یک تکنسین کولر گازی بسپارید تا از نتیجه آن مطمئن شوید.

در تعمیر کولر گازی پنجره ای باید بدانید که خراب بودن بلبرینگ موتور فن در بیشتر اوقات غیر قابل تعمیر است و باید موتور کولر را به کلی تعویض کنید. تعویض موتور کولر گازی کار آسانی نیست. در صورتی که تعویض موتور کولر گازی به درستی انجام نشود ممکن است با روشن کردن کولر گازی خسارت سنگینی برای شما ایجاد شود.

تعویض موتور کولر گازی پنجره ای

ما ادامه کار تعمیر کولر گازی پنجره ای، برای حالتی در نظر می گیریم که شما مهارت لازم را داشته و می توانید از عهده کارهای فنی بر آیید. برای تعویض ابتدا باید سیم کشی ها را از کولر گازی پنجره ای خود جدا کنید. سپس پیچ های نگهدارنده را از دستگاه جدا کرده تا بتوانید به موتور دسترسی کامل را داشته باشید. شما ممکن است نتوانید دقیقا موتوری که مربوط به کولر گازی خود است را خریداری کنید. امروزه هر کولر گازی موتور خاص خود را دارد. البته که تفاوتی بین موتورها وجود نداشته ولی اندک تفاوت هایی باعث می شود که هر موتور فقط روی کولر گازی مدل خاص خود جواب دهد.

بعد از اینکه موتور کولر گازی پنجره ای را از دستگاه جدا کردید، موتور دستگاه را با مدلی که روی آن نوشته شده است را به فروشگاه مربوط ببرید. در خرید موتور کولر گازی سعی کنید موتورهایی را خریداری کنید که گارانتی معتبری داشته باشد. همچنین شرکتی را برای خرید موتور فن کولر گازی انتخاب کنید که خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند.

بعد از خرید موتور کولر گازی پنجره ای ایده آل، تمامی مراحلی که در قبل گفته شد را تکرار کنید. سعی کنید تمامی مراحل را با دقت کامل انجام دهید. فراموش کردن یک کار یا اتصال اشتباهی یک سیم، می تواند آسیب به دستگاه شما وارد کند.

متداول ترین خرابی های کولر گازی پنجره ای

برای تعمیر کولر گازی پنجره ای درست است که باید مهارت های ویژه ای داشته باشید، اما دانستن برخی اطلاعات، به شما کمک می کند که در این زمینه موفق تر عمل کنید و یا حتی خودتان دست به تعمیر این نوع کولر گازی ها، بزنید.

به راحتی می توانید بسیاری از مشکلات رایج کولر گازی پنجره ای خود را برطرف کنید. کافیست، قبل از تماس با تکنسین تعمیر انواع کولر گازی، واحد را برای این مشکلات ساده عیب یابی کنید.

چکه کردن آب از کولر گازی پنجره ای

اینکه می بینید آب از کولر گازی پنجره ای شما چکه می کند یا اینکه می بینید یک گودال آب در زیر آن ایجاد شده است، نگران کننده است. خوشبختانه، این مسئله آنطور که در تعمیر کولر گازیی پنجره ای به نظر می رسد، جدی نیست. نشت آب به این معنی است که ظرف زیر کولر گازی به سمت جلوی یونیت شیب دارد و نه به عقب. واحد خود را دوباره تنظیم کنید تا به عقب برود بدین صورت، بلافاصله مشکل برطرف شود. هنگامی که ظرف به سمت خارج از خانه متمایل می شود، میعانات از سیم پیچ اواپراتور در ظرف جمع می شوند و به بیرون می ریزند.

خاموش و روشن شدن کولر گازی پنجره ای

شاید حس کنید که شما در این نیاز به تعمیر کمپرسور کولر گازی پنجره ای دارید، اما سخت در اشتباهید. بدون بررسی نمی توان در این مورد، تصمیم گیری کرد. اگر احساس می کنید مدام چرخه فرایند سیستم خود را روشن و خاموش می کند، احتمالاً مشکلی در ترموستات یا سنسور دما وجود دارد. شاید خودتان بتوانید این مسئله را برطرف کنید. قبل از تماس با یک تکنسین، پارچه های خود را تنظیم کنید تا مانع ترموستات یا صفحه جلوی آن نشوند و کثیفی های آن را از کندانسور پاک نکنید. اگر با این کار مشکلی حل نشد، به مطالعه ادامه دهید تا در مورد مشکلاتی که توسط یک متخصص حرفه ای بهتر ارائه می شود، اطلاعات کسب کنید.

10دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 4 دیدگاه

  • احسان سورانی

    عالی بود ممنون

    پاسخ دهید

  • بهزاد
 شریعتی

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    پاسخ دهید

  • بهزاد
 فاضلی

    چرا اینقد کم؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • عبدالرضا
 ذولفقاری

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه