خرابی فن کولر گازی و مهمترین دلایل آن

خرابی فن کولر گازی و مهمترین دلایل آن

خرابی فن کولر گازی یکی از متداول ترین مشکلات مربوط به کولر گازی است. در روزهای گرم تابستان زمانی که شما به شدت به سرمای کولر گازی نیاز دارید، اگر فن دستگاه نتواند هوای مورد نیاز خود را تامین کند و همین طور نتواند فشار موتور کولر گازی را به خوبی کنترل کند، به شما اعلام می کند که خراب شده است. این جریان تمام انتظارات شما از یک کولر گازی را از بین می برد.

خرابی فن کندانسور شما می تواند در اثر چندین مسئله ایجاد شود. تکنسین های کولر گازی در زمان انجام سرویس های دوره ای معمولا تمام مواردی که ممکن است در آینده علت خرابی فن کولر گازی باشند، را بررسی می کنند. در ادامه به برخی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای فن کولر گازی شما بوجود آید و شما را دچار مشکل کند، بررسی می کنیم.

فن کولر گازی یکی از قطعاتی است که اگر با مشکل مواجه شود به دنبال آن مشکلات فراوان دیگری را برای شما ایجاد می کند. در ادامه به بررسی دلایل اصلی خرابی فن کولر گازی می پردازیم.

به طور کلی علت خرابی فن کولر گازی در دو حالت کولر گازی ایجاد می شود:

  1. کندانسور کولر در یونیت خارجی کار می کند اما فن کار نمی کند یا بسیار ضعیف کار می کند.
  2. کندانسور کولر اصلا کار نمی کند.

بخار گرم از کمپرسور کولر گازي حرارتی که دارد را در کندانسور به وسيله‌ي هوا يا آب از دست می دهد و تبديل به مايع مي‌شود. این عمل که تقطير نامیده می شود توسط کندانسور کولر گازی انجام می شود. معمولا کندانسورها را با نوع خنک کننده آن‌ها که هوا يا آب باشد، طبقه‌بندي کرده و به نام های کندانسور هوايي يا آبي نامگذاری می کنند. گاهي اوقات از هوا و آب مشترکا براي خنک کردن کندانسور استفاده شده است که در اين صورت کندانسور تبخيري نیز ناميده مي‌شود. فن و کندانسور ارتباط مستقیمی با یک دیگر داشته و اگر هر کدام دچار مشکل شود، دستگاه را با مشکل مواجه می کند.

تکنسین کولر گازی سرمایش علت خرابی فن کولر گازی در 5 مورد برای مشخص می کنند. در ادامه با سرمایش همراه باشید.

خازن فن ضعیف یا قطع شده باشد

شاید مهم ترین دلیل خرابی فن کولر گازی، خازن فن دستگاه باشد. این سناریو برای حالتی است که شما صدای موتور کولر گازی را می شنوید. اگر فن موتور کند کار کند، احتمالاً خازن فن کولر گازی ضعیف شده است یا در کل خراب است. خازن فن در حقیقت “ضریب توان” موتور کولر گازی به حساب می آید. این ضریب نشان دهنده عملکرد بهتر فن کندانسور است. بدون وجود خازن، فشار زیادی به موتور کولر گازی می آید. در صورتی که خازن فن مشکل داشته باشد می تواند علت خرابی فن کولر گازی باشد.

اگر متوجه این مشکل شدید دستگاه را خاموش کنید. چون بدون وجود خازن، فن کار نمی کند، آمپر دستگاه بالا می رود و فشار زیادی که به موتور کولر گازی می آید، می تواند خسارات سنگینی را برای شما ایجاد کند. اگر موتور هنوز به آرامی در حال چرخش است، این بدین معنا است که هوای کافی به کولر گازی شما نمی رسد. در نتیجه ممکن است به کمپرسور دستگاه آسیب جدی وارد کند.

علت بالا برای مواردی است که خرابی فن کولر گازی به گونه ای باشد که فن یا اصلا کار نمی کند یا اینکه ضعیف کار می کند. اما حالاتی برای خرابی فن کولر گازی وجود دارد که در آن کندانسور اصلا کار نمی کند.

خازن دوگانه دچار نقص فنی شده است

ابتدا بهتر است با خازن دوگانه آشنا شوید. خازن دوگانه خازنی است که برای کمک کردن به فن کندانسور و کمپرسور در دستگاه قرار گرفته است. همان طور که از اسم آن مشخص است این وسیله به دو قسمت کاملا متفاوت کمک می کند. اگر این وسیله پرکاربرد از کار بیوفتد همه چیز از کار می افتد و کولر گازی دچار مشکل می شود. پس به راحتی می توان این مورد را علت خرابی فن کولر گازی بدانید.

کنتاکتور دستگاه دچار مشکل شده است

کنتاکتور یک سوئیچ برقی است که ولتاژ بالایی که به کندانسور کولر گازی شما وارد می شود، را کاهش می دهد. بدیهی است که اگر کنتاکتور دستگاه دچار مشکل شود، دستگاه به طور کلی دچار مشکل می شود.

برد رله نیم سوز باشد

وظیفه این قطعه تامین ولتاژ بیشتر بخش های مختلف کولر گازی است که مهم ترین بخش آن موتور فن است. اگر این قطعه به خوبی کار نکند و نیم سوز باشد، می تواند به عنوان یک علت خرابی فن کولر گازی تبدیل شود. اما ما پیشنهاد می کنیم قبل از تعویض برد رله، ابتدا از سالم بودن سایر قطعات اطمینان کامل حاصل کنید. چون بیشتر در این مورد دچار مشکل می شویم. پس قبل از عوض کردن این قطعه، لازم است تا خازن دوگانه فن و یا خود فن را مورد بررسی قرار دهید.

ترموستات کولر گازی خراب شود

اگر ترموستات کولر گازی مشکل داشته باشد، می تواند باعث خرابی فن کولر گازی شود. این قطعه به رله های تماسی الکترونیکی مجهز است که ممکن است با گذشت زمان، نیم سوز یا کاملا بسوزد. چنانچه رله های تماسی بسوزد، ترموستات به خوبی کار نمی کند.

برای بررسی بهتر این قسمت بایستی به کارکردن کمپرسور و فن توجه ویژه ای کنید. حین کار کمپرسور، فن موتور هم باید درست کار کند. در غیر این صورت، می بایست موتور فن و یا خازن موتور آن را بررسی کنید. اگر کمپرسور و موتور فن سالم نباشد، نوبت به بررسی برق ترموستات کولر گازی می رسد که باید این کار را به توسط مولتی متر انجام داد. در صورتی که جریان برقی به این قسمت وارد نمی شد، باید ترموستات را عوض کنید.

سخن آخر

کولر گازی جز وسایل گران قیمت منازل ما به حساب می آید و هزینه سرویس و نگهداری تقریبا بالایی دارد. اگر نگهداری آن به درستی انجام نشود ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. فن کولر گازی یکی از مهم ترین قطعات این دستگاه است که اگر با مشکل مواجه شود حتما باید با تکنسین های کولر گازی ارتباط برقرار کنید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • رامین
 حسنی

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه