گاز یخچال
همه چیز درباره گاز یخچال های قدیمی و مدرن

همه چیز درباره گاز یخچال های قدیمی و مدرن

گاز یخچال

گاز یخچال یکی از اجزای اصلی هر یخچالی محسوب می شود که بدون یخچال ها کارکردی نخواهند داشت. آیا تاکنون فکر کرده اید که چه چیزی باعث سرد شدن هوای یخچال شما می شود؟ اگر نمی دانید که مواد موجود در بخچال و فریزر شما چگونه نگه داشته می شوند، بهتر است ادامه این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید.

گاز مبرد وظیفه دارد تا هوای داخل یخچال را سرد کرده و باعث ایجاد برودت شود. حال بهتر است که قبل از اینکه ادامه مطالب این مقاله را مطالعه کنید، بهتر است به خوبی ماهیت گاز های مبرد را درک کنید. برای تهیه این نوع گازها و لوازم برخی از یخچال های قدیمی بهتر است که با تحقیقات کامل از بهترین فروشگاه لوازم برودتی منطقه خود این موارد را تهیه کنید.

گاز مبرد چیست؟

گاز برودتی یک گاز شیمیایی است که دارای نقاط تبخیر بسیار کم است و برای خنک کردن هوای اطراف تحت فشار قرار می گیرد. این گازها تحت فرآیند تبخیر و میعان تکراری قرار می گیرند و در نتیجه تمام گرمای آن بیرون کشیده می شود و دمای داخل یخچال سرد می شود.

در قرن بیستم ، فلوئوروکربن ها، به ویژه کلروفلوئوروکربن ها، معمولاً در یخچال مورد استفاده قرار می گرفتند. اما با گذشت زمان، آنها عمدتاً به دلیل اثرات مخربی که بر روی لایه ازون داشتند، از بین رفتند.

تاریخچه گازهای مبرد استفاده شده در یخچال

در سال های 1800 تا 1920، فقط از گازهای سمی در یخچال ها استفاده می شد. این گازها مخلوطی از کلر، فلوئور و کربن بودند. با این حال، تقریباً در حدود سال 1970، مشخص شد که این گازهای سمی برای جو زمین خطرناک هستند.

وقتی این گازها به جو نشت می کنند، در اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید دچار تغییر شیمیایی می شوند و در نتیجه باعث ایجاد اثر گلخانه ای و نابودی لایه ازون می شوند. پس از آن اقدامات مشخصی برای یافتن بهترین گازهای مبرد صورت گرفت تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. در این زمان ترکیبی از گازهای HCFC مورد استفاده قرار گرفت. این گاز های شامل هیدروژن، کلر، فلوئور و کربن می باشند. این گازها و همچنین گازهای HCF، هنگامی که با جو زمین برخورد می کنند به مراتب اثرات کم خطرتری دارند.

در یخچال های قدیمی از چه گازهایی استفاده شده است؟

  • R22 Chlorofluorocarbons: این گاز یخچال بسیار قدیمی متداول بود اما پس از اینکه اثرات مخرب آن بر لایه ازون مشخص شد، دیگر در یخچال ها مورد استفاده قرار نگرفت.
  • R134A Tetrafluoroethane: این گاز را می توان در یخچال و فریزر زمان حاضر نیز مشاهده کرد. اگرچه، این گاز با ازون سازگار است اما یک گاز گلخانه ای قوی است و به این ترتیب به زودی از بین خواهد رفت. با این حال، این گازی است که در وضعیت حال حاضر برای یخچال ها پیشنهاد می شود.
  • R438A Freon: از این گاز به عنوان جایگزینی برای گاز R22 استفاده می شود زیرا باعث از بین رفتن موارد دیگری غیر از ازون می شود. این یکی از گازهای مرسوم است که در یخچال مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در بسیاری از یخچال های تعمیر شده که قبلاً روی گاز R22 کار می کردند، می توان آن را پیدا کرد.
  • R600A Iso Butane: این گاز قابل اشتعال است و معمولاً در یخچال های کوچک مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

در یخچال های مدرن از چه گازهایی استفاده می شود؟

گاز مبرد

تحقیقات زیادی برای فهمیدن اینکه چه گازی ویژگی های بهتری برای سیستم های تبرید لوازم برودتی دارند، انجام شده است. به لطف پیشرفت هایی که در فن آوری ایجاد شده است، ما در زمانی زندگی می کنیم که می توانیم تعادل مورد نیاز بین تحقق نیازهای خود و مراقبت از محیط زیست را ایجاد کنیم.

یکی از این پیشرفت های به وجود آمده در سطح زندگی افراد که به بهبود وضعیت گازهای جوی نیز کمک زیادی کرده است، استفاده از گازهای مبرد مناسب در یخچال ها و سایر سیستم های سرمایشی می باشد. در ادامه گازهای خوب و دوستدار محیط زیستی که امروزه در یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرند را برای شما معرفی خواهیم کرد.

گاز تترا فلوئورو اتان

این یکی از گازهای مبرد رایج است که آن را تقریباً در تمام یخچال های زمان حاضر می توانید پیدا کنید. این گاز به طور مؤثر متراکم می شود تا بتواند بدون ایجاد مشکل در از بین رفتن لایه ازون، محیط اطراف دستگاه را خنک کند.

استفاده از این گاز از اوایل دهه 1990 آغاز شده و تقریباً در کلیه ماشین ها و انواع تجهیزات در حال انجام است. این گاز مبرد یخچال به راحتی در دسترس است.

گاز کلرو فلوئورو کربن

این گاز دیگری است که مدت زیادی نیست که در یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوان یک مایع تحت فشار استفاده می شود که به عنوان گاز برای جذب گرما و خنک کننده دمای داخل یخچال، گسترش یابد. گاز گرم شده دوباره برای از بین بردن گرما از طریق کمپرسور منتقل شده و پس از دوباره تحت فشار قرار گرفتن، به عنوان مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز پلی استایرن PS

این گاز را به عنوان یک عایق عالی نیز می شود در نظر گرفت؛ چراکه به عنوان بالشتک داخلی یخچال، از به وجود آمدن حرارت در این دستگاه جلوگیری می کند. مزیت اصلی این گاز کم هزینه بودن آن می باشد. همچنین این گاز عایق بزرگی برای یخچال در برابر گرمای محیط اطراف می باشد.

گاز اکریلونیتریل

ممکن است این گاز مبرد یخچال مؤثر را در بعضی از یخچال های امروزی پیدا کنید که به عنوان یک سد کامل بین گرمای اطراف و فضای داخلی دستگاه عمل می کند. تمیز کردن این عایق بسیار آسان و مفید است که باعث می شود بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. در قرن نوزدهم استفاده از اکریلونیتریل مشخص شد که می شود از این گازها نیز برای سیستم برودت یخچال استفاده کرد.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • احمد
 کیانی

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • حسین
 زارعی

    خیلی خوشحالم که هستین

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه