راهکارهای مهم برای بهبود گردش هوای خانه

راهکارهای مهم برای بهبود گردش هوای خانه

در خانه های امروزی، گردش ضعیف هوا یک مشکل رایج می باشد. ما خانه‌های خود را از لحاظ رفت و آمد هوا، بسته نگه می‌داریم تا انرژی کمتر توسط روزنه های مختلف هدر رود و از اتلاف آن جلوگیری می‌کنیم. متأسفانه این باعث شده است که جلو گردش طبیعی هوا که برای بهبود کیفیت هوای خانه لازم است و می تواند روی زندگی افراد در خانه اثرگذار باشد را گرفته ایم. در جدیدترین وبلاگ ما، تکنسین‌های ما نکاتی را برای بهبود گردش هوای داخل اتاق‌ها برای ایجاد محیط راحت‌تر و سالم‌تر مورد بحث قرار می‌دهند. ما در این مقاله بهترین نکات را برای بهبود گردش هوای خانه برایتان بررسی می کنیم.

بهترین راهکار برای گردش هوا در محیط چیست؟

گردش هوای ضعیف به کیفیت هوای داخل خانه آسیب وارد می کند. زمانی که خانه فاقد تهویه طبیعی و مکانیکی باشد، هوای اتاق‌ها راکد می‌شود و هیچ تبادلی برای انتقال آلاینده‌های موجود در هوا به خارج از منطقه وجود ندارد. آلاینده ها تجمع یافته و غلظت آنها افزایش می یابد، که می تواند باعث افزایش علائم آلرژی و سایر مشکلات سلامتی به دلیل قرار گرفتن در معرض آن شود.

انتقال هوا در خانه و بهبود گردش هوا شامل چند منطقه است. ابتدا باید مسیرهایی برای حرکت هوا به داخل و خارج از فضا وجود داشته باشد. این به معنای باز کردن دریچه ها و باز نگه داشتن آنها است. برای تهویه طبیعی زمانی که از کولر گازی استفاده نمی شود، باز کردن درها و پنجره ها به حرکت نسیم در فضا کمک می کند (در نتیجه بهتر است که در بازه های زمانی مختلف، پنجره های خانه را باز کنید). راه اندازی یک فن جعبه ای در یک پنجره باز، هوای خنک را به داخل فضا می کشد و هوای داغ و کهنه را خارج می کند. در مرحله بعد، مطمئن شوید که هیچ محدودیتی روی کانال ها و سیستم تهویه مطبوع، مانند مجرای قطع شده یا فیلتر هوای کثیف وجود ندارد.

اگر درباره سرویس کولر گازی هیچ راهکاری به ذهنتان نمی رسد، حتما مقاله لینک شده را دنبال کنید.

چگونه می توانم گردش هوا را در خانه خود بهبود بخشم؟

برای بهبود گردش هوا در خانه بهتر است که از ابزار و لوازمی استفاده کنید که اکنون در بیشتر محیط ها و منازل استفاده می شود. ما برخی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار و روش ها را برایتان بررسی کرده ایم:

پنکه های سقفی

پنکه های سقفی در واقع هوای خانه را خنک نمی کنند، اما هوا را در حرکت نگه می دارند، که گردش خون را بهبود می بخشد و به افراد کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشند. یک فن که در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد، هوا را به سمت بالا می‌کشد و در مقابل آن را به سمت پایین هل می‌دهد و در حرکت نگه می‌دارد تا جلوه‌ای از باد سرد ایجاد کند. این حرکت هوا همچنین به تبخیر رطوبت از پوست کمک می کند تا بدن احساس خنکی کند. آنها پاسخی کم هزینه برای بهبود گردش هوا در فضاهای خانه هستند.

فن های مخصوص آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی

آشپزخانه و حمام ها معمولا محیط هایی بسته و بدون رفت و آمد هوا هستند. فعالیت هایی مانند دوش گرفتن و پخت و پز باعث ایجاد گرما و رطوبت می شود که در صورت تهویه ضعیف در منطقه محبوس می شود. بهبود گردش هوا در این اتاق ها مستلزم نصب فن های مخصوص است. فن هایی که عموما با یک لوله های مخصوص به پشت بام یا بیرون خانه ارتباط داشته و هوای داخل را به بیرون می کشد و فرآیند سیستمی آن به گونه ای است که باعث گردش هوا در محیط می شود.

هر زمان که فعالیت‌های تولید کننده گرما و رطوبت انجام می‌شود، فن‌های خروجی باید روشن شوند و پس از توقف فعالیت برای مدت کوتاهی روشن بمانند. فن ها رطوبت و هوای گرم را از منطقه بیرون می کشد و آن را به بیرون منتقل می کند تا هوای تازه بتواند وارد فضا شود.

نکته مهم: دقت کنید که در خرید این فن ها، متراژ محیط بسیار مهم است. اگر قصد خرید فن برای آشپزخانه های بزرگ یا حمام توالت ها با متراژ بیش از 5 متر مربع را دارید، می بایست فن های بزرگتری خریداری کنید.

نکته مهم: اگر در حال ساخت یا بازسازی منزل خود هستید، حتما از یک تکنسین برق بخواهید برای محیط هایی مانند سرویس بهداشتی یا آشپزخانه شما، سیم کشی برای قراردادن فن ایجاد کند.

فن های مخصوص خانه های سقف شیروانی

فن های مخصوص خانه های سقف شیروانی در بهبود گردش هوا در خانه ها عالی هستند زیرا بر حرکت هوا در کل خانه تأثیر می گذارند، نه فقط یک منطقه. پنل اصلی این فن ها معمولا داخل محیط سقف شیروانی نصب می شود. این فن ها همانند کولرهای آبی با کانال کشی های مخصوص به تمامی اتاق ها راه داشته و باعث گردش هوا شده و کیفیت هوای خانه را بهبود می بخشد. با کشیدن هوای تازه، باعث می شود هوای کهنه از طریق دریچه های کانال خارج شود. از کل فن خانه می توان برای تعویض هوای خانه چندین بار در ساعت استفاده کرد تا هوا اغلب در گردش باشد.

چگونه یک خانه با گردش هوای ضعیف را خنک کنیم؟

بدون حرکت هوا، خنک نگه داشتن یک اتاق دشوار می شود. گردش ضعیف از ورود هوای تازه تهویه‌شده به فضا جلوگیری می‌کند و یا هنگامی که گرمای بیش از حد را در خانه شاهد باشیم، از برگشت آن به دستگاه تهویه مطبوع جلوگیری می‌کند. برای خنک کردن یک اتاق با گردش هوای ضعیف، باید با باز کردن راه های هوا شروع کنید تا هوا بتواند به داخل و خارج از اتاق حرکت کند. باز کردن پنجره ها و درها گردش طبیعی ایجاد می کند و می تواند اتاق را در روزهای ملایم خنک کند.

اگر دقت کنید معمولا تکنسین های کولر آبی توصیه می کنند که در زمان استفاده از کولرهای آبی حتما مقداری از درب یا پنجره را باز نگه دارید.

برای خنک کردن یک اتاق با سیستم تهویه مطبوع خانه، مطمئن شوید که دریچه های تغذیه باز و هوا در رفت و آمد است و سیستم کانال را برای بررسی نشتی یا قطع شدن که از دریافت هوای مطبوع فضا جلوگیری می کند، بررسی کنید. دریچه های برگشت را از نظر مسدود بودن یا گرفتگی ها بررسی کنید و مطمئن شوید که مجراها وصل است و در شرایط خوبی هستند تا هوای کهنه از اتاق خارج شده و در صورت نیاز به دستگاه تهویه مطبوع برگردد.

استفاده از سیستم های تهویه مطبوع مناسب

یکی از مهم ترین و اساسی ترین راهکارهای بهبود کیفیت هوا و گردش به موقع آن، استفاده از سیستم های تهویه مطبوع مناسب است. اگر بتوانید به عنوان مثال کولر گازی مناسب محیط خود را خریداری کنید، نه تنها گردش هوا در محیط بهتر می شود، بلکه کیفیت هوا با توجه به فیلترهای مناسب این دستگاه ها بهبود پیدا می کند.

در انتخاب کولر گازی مناسب سعی کنید حتما متراژ دقیق اتاق خود را داشته و بر اساس آن محصول مدنظر خود را خریداری کنید.

نکته مهم: در کنار استفاده از کولر گازی مناسب برای محیط شما، استفاده از دستگاه های بخار ساز (بخور) پیشنهاد ویژه ای است که نباید از آن فراموش کنید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
حسین موسوی نیا

حسین موسوی نیا 13پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • سیدعلی
 افشار

    بیشتری بنویسین لطفا

    پاسخ دهید

  • مجتبی
 یزدانی

    بیشتری بنویسین لطفا

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه