آموزش تست کمپرسور کولر گازی با اهم متر

آموزش تست کمپرسور کولر گازی با اهم متر

تست کمپرسور کولر گازی یکی از بهترین اعمالی است که شما می توانید شخصا انجام داده و عیب یابی کولر گازی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. ما در این مقاله آموزش تست کمپرسور کولر گازی قصد داریم تا بهترین روش های ممکن را برای شما به خوبی شرح دهیم تا شما بتوانید مثل یک شخص متخصص تعمیرات لازم را انجام دهید.

به طور کلی موتورهای کمپرسور کولر گازی ساختاری ساده دارند اما در برخی موارد ممکن است که موجب سردرگمی شما بشوند. اگر متوجه شدید که یک کمپرسور کولر گازی ولتاژ مناسبی دریافت می کند و همچنین دارای خازن خوبی هم می باشد، اما در عین حال در عملکرد خود مشکلاتی دارد، باید بدانید که به احتمال زیاد، مشکل از سیم پیچ موتور می باشد.

3 دسته اصلی مشکلات موتور کمپرسور کولر گازی

سیم پیچ باز: این مشکل زمانی رخ می دهد که یکی از سیم هایی که پیچ موتور را تشکیل داده است، به طور کلی شکسته یا جدا شده باشد.

سیم پیچ کوتاه: اگر عایق بندی در سیم پیچ ها با مشکل مواجه شده باشد، گاهی اوقات علت این است که یک قسمت از سیم پیچ در حال برقراری تماس الکتریکی با قسمت دیگری از سیم پیچ است.

سیم پیچ زمینی: این دسته بیشتر شبیه به سیم پیج کوتاه می باشد. اما سیمی که عایقش شکسته است با زمین یا کمپرسور مورد نظر ارتباط برقی برقرار کرده است.

اگر شک کردید که کمپرسور کولر گازی شما با مشکلاتی روبرو است، پیشنهاد می کنیم که از روش های زیر استفاده کنید تا تست کمپرسور کولر گازی خود را به خوبی انجام دهید:

  • حتما برق را قطع کنید.
  • حذف قسمت بالایی واحد خارجی.
  • پلاگین سه قسمتی را از روی کمپرسور جدا کنید.
  • مولتی متر خود را بر روی اهم تنظیم کنید.
  • مقاومت هر کدام از سیم پیچ ها را اندازه گیری و ثبت کنید.

اگر تست کمپرسور کولر گازی با اهم متر شما موفقیت آمیز باشد، باید شاهد مراحل و اعداد زیر برای کمپرسور کولرر گازی خود باشید:

  • پین 1 تا پین 2: 3 اهم
  • پین 2 تا پین 3: 6 اهم
  • پین 1 تا پین 3: 9 اهم

دقت داشته باشید که در تست کمپرسور کولر گازی با اهم متر، کمترین میزان مورد نظر باید زیر 10 اهم باشد. در غیر این صورت این نشان می دهد که مشکلاتی در روند عملکرد کمپرسور شما وجود دارد. پین 1 تا 2 باید حدود 2 تا 4 برابر پین 2 تا پین 3 باشد.

اگر هر کدام از این اعدادی که با مولتی متر خود به دست آوره اید و آن ها را با صورت اهم مشاهده می کنید، مطابق با اعداد گفته شده در بالا باشند، سیم پیچ شما که عامل اصلی ایجاد مشکل در کمپرسور است، عملکرد صحیحی دارد. اما اگر با عدد صفر اهم مواجه شدید، این مسئله نشان دهنده این است که شما مشکلی مربوط به سیم پیچ موتور کوتاه دارید.

این اندازه گیری ها در اغلب موارد بسیار دشوار هستند؛ زیرا معمولا در اطراف پایانه های کمپرسور، پوششی وجود دارد و برای رسیدن به آن ها باید مهارت و تجربه کافی را داشته باشید.

اگر می توانید، بهتر است که یک مراحل مربوط به نحوه تست کمپرسور کولر گازی را بر روی اسپیلت های دست دوم یا از کار افتاده، پیاده سازی کنید. سپس هنگامی که پلاگین کمپرسور را حذف می کنید می توانید پلاگین خود را با سیم های برهنه وصل کنید و به راحتی اندازه گیری مقاومت کولر گازی خود را انجام دهید.

نکته مهم اینکه اگر تست کمپرسور کولر گازی را انجام داده و گمان می کنید سیم پیچ باز عامل ایجاد مشکل است، باید مطمئن شوید کمپرسور بیش از حد گرم نشده است (آن را لمس کنید).

اگر بعد از لمس آن متوجه وجود گرمای بیش از حد شدید، برای خنک کردن آن از شلنگ آب استفاده کرده و اندازه گیری های خود را دوباره بررسی کنید. این مسئله یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که بسیاری از افراد انجام می دهند و در نهایت کمپرسور خود را بدون دلیل خاصی تعویض می کنند. البته به طور کلی در برخی موارد که کار کمی دشوار به نظر می رسد، برای اندازه گیری های لازمه، بهتر است که از تکنسین های کولر گازی با تجربه استفاده کنید.

4دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • حسن
 صمدی

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

    پاسخ دهید

  • عزیز
 میر

    چقد خوبین شما 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • رضا یوسفی

    باسلام یه سوال داشتم از خدمتتون ممنون میشم راهنمایی کنید چرا سه پایه کمپرسور اینورتر وقتی بااهم متر اندازه میگیرم یک عدد نشون میده برای پیدا کردن Rو SوCچه راهی هست ممنون

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه