عملکرد کندانسور کولر گازی

عملکرد کندانسور کولر گازی

کندانسور کولر گازی یکی از مهمترین بخش های این وسیله تهویه هوا محسوب می شود. اگر قصد خرید کندانسور کولر گازی را دارید باید در این زمینه اطلاعات خوبی کسب کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. سرمایش در این زمینه شما کمک خواهد کرد.

در چرخه خنک کننده یک سیستم تبرید، گرما توسط مبرد بخار در اواپراتور جذب می شود و به دنبال آن فشرده سازی مبرد توسط کمپرسور انجام می شود. فشار و درجه حرارت بالا مبرد بخار سپس در مجرا به مایع تبدیل می شود. این روند طراحی شده است تا بخار مبرد فشرده شده به طور موثر متراکم شود.

اساساً سه نوع واحد چگالشی بسته به چگونگی از بین بردن حرارت توسط میعان متراکم که معمولاً آب، هوا یا ترکیبی از هردو است، وجود دارد.

  • کندانسور air-cooled معمولاً در برنامه های اداری مسکونی و کوچک استفاده می شود. این دسته از کندانسورها در سیستم های با ظرفیت کمتر از 20 تن استفاده می شوند. از مزایای استفاده از این طرح می توان به عدم انجام لوله کشی آب، عدم وجود سیستم دفع آب، صرفه جویی در هزینه های آب و مشکلات زیاد مقیاس پذیر ناشی از محتوای معدنی در آب اشاره کرد. همچنین نصب آن ساده تر است و هزینه اولیه کمتری نیز دارد. مشکلات نگهداری زیادی در مورد آن ها وجود ندارد. معایبی در زمینه عملکرد کندانسور کولر گازی این محصولات دیده می شود این است که به قدرت بیشتری در هر تن از تبرید نیاز دارند، عمر کمتری برای کمپرسور به وجود می آورند و در روزهایی که بیشترین میزان سرمایش مورد نیاز است، کمترین میزان را برای ارائه خواهند داشت.

گردش هوا کندانسورهای air-cooled می تواند به صورت همرفت طبیعی یا با استفاده از انتقال مجبور (معمولاً با استفاده از دمنده یا پنکه) انجام شود. به دلیل ظرفیت محدود ، از انتقال همرنگ طبیعی در کاربردهای کوچکتر مانند فریزر و یخچال استفاده می شود. در انتقال فشار اجباری ، هوا با استفاده از پنکه یا دمنده ای که هوای جو را از طریق سیم پیچ های بریده شده بیرون می کند ، گردش می کند. در داخل ، مبرد از طریق سیم پیچ گردش می کند و هوا در خارج از لوله ها جریان می یابد.

  • کندانسور water-cooled در سه دسته مختلف به کار گرفته می شود. این کندانسور در انواع پوسته و لوله، پوسته و سیم پیچ و لوله دوتایی موجود می باشد. بیشترین کاربرد آن نوع پوسته و لوله است و معمولاً از دو تن تا چند صد تن در دسترس است. این طرح نسبت به نوع تبرید مورد نیاز انرژی کمتری دارد و کمپرسورها می توانند در مقایسه با نوع خنک کننده هوا دوام بیشتری داشته باشند. عملکرد کندانسور کولر گازی در این مورد اغلب برای کاربردهایی که ظرفیت بالاتری مورد استفاده قرار می گیرد، می باشند.
  • کندانسور تبخیری به نوعی گفته می شود که ترکیب دو روش water-cooled و air-cooled می باشد و این دو را با یکدیگر ادغام کرده است.

خلاصه عملکرد دو کندانسور آبی و هوایی

کندانسور هوایی با فشار بالاتر سر یا فشار میعان عمل می کند، از این رو ظرفیت کمپرسور را کاهش داده و باعث افزایش توان مصرفی می شود. به طور کلی، سیستم کندانسور آبی 2 اسب بخار، نیاز به همان یخچال و فریزر با کندانسور هوایی با 3 اسب بخار دارد.

هزینه های نگهداری از نوع کندانسور آبی در حدود سه تا چهار برابر نوع کندانسور هوایی است. نگهداری از کندانسور air-cooled معمولاً محدود به روانکاری منظم یاتاقان های فن و موتور است. نوع آبی نیاز به تمیز کردن جلبک ها و باکتری ها دارد. مقیاس های روی لوله ها با استفاده از ترکیب اسید برداشته می شوند. تصفیه آب مناسب همچنین برای عملکرد چگال بسیار مهم است.

با استفاده از نکاتی که گفته شد طبیعتا در زمینه خرید کندانسور کولر گازی بهترین عملکرد را خواهید داشت؛ چراکه با عملکرد و چگونگی کندانسور کولر گازی به خوبی آشنایی دارید.

4دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه