معرفی قطعات کولر گازی
معرفی مهم ترین قطعات کولر گازی

معرفی مهم ترین قطعات کولر گازی

قطعات کولر گازی نقش مهمی را در زمینه متعادل کردن هوای محیط، ایفا می کنند. نکته جالب اینجاست که کولرهای گازی دقیقا چه عملیاتی را انجام می دهند. برای درک این موضوع نیاز دارید تا اجزای کولر گازی و نحوه عملکرد هر کدام از آن ها را به خوبی بشناسید. به همین منظور در این مقاله از وب سایت سرمایش، به معرفی قطعات کولر گازی و بررسی دقیق هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

ما بدین منظور که شما در خرید قطعات کولر گازی موفق تر عمل کنید، سعی داریم به طور کامل این محصولات را به شما معرفی کنیم:

5 بخش اصلی در قطعات کولر گازی ها

این دستگاه ها از بخش های زیادی تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها نقش متفاوتی دارند. اما در صورت خرابی یا عدم وجود برخی از آن ها، شما نمی توانید کولر گازی شما به طور کلی عملکرد خود را از دست می دهد و شما نمی توانید از آن در روند تهویه مطبوع استفاده کنید.

1) گاز برودتی

یکی از مهم ترین اجزای کولر گازی، گاز برودتی است. مبرد که با عنوان یک مایع سردکننده هم شناخته می شود، در واقع یک مایعی است که برای پروسه خنک سازی و انجماد عاملی بسیار مهم می باشد. این روند با یک حلقه بسته انجام می شود و گرمایی که در محیط داخلی منزل یا محل کار شما وجود دارد را به خارج از ساختمان انتقال می دهد. شما می توانید از مبرد به عنوان یک انتقال دهنده نیز استفاده کنید. یکی دیگر از دلایل استفاده از مبرد این است که باعث تغییر حالت مایع به بخار در دمای های مختلف می شود.

هنگامی که مبرد گرمای محیط را به خارج منتقل می کند، به حالت اولیه گازی خود باز می گشته و دوباره در روند کولر گازی جریان پیدا می کند. بعد از اینکه مبرد دوباره خنک شد، یک فن داخلی، کویل های سرد را تحت تاثیر قرار داده و هوای سرد را در محیط مورد نظر به حربان می اندازد. این چرخه به طور منظم در کولرهای گازی اتفاق می افتد.

ما در ادامه به معرفی بهترین و پرکاربردترین گازهای برودتی در لوازم کولر گازی را به شما معرفی می کنیم:

  1. گاز R600A
  2. گاز R134A
  3. گاز R410
  4. گاز R12
  5. گاز R22

برای شناخت هر چه بهتر این گازهای برودتی به شما مطالعه مقاله انواع گاز مبرد را پیشنهاد می کنیم.

2) کمپرسور کولر گازی

کار کمپرسور این است که فشار لازم را به مبرد اضافه کند و در نتیجه ی این عملیات، حرارت آن بالا می رود. با توجه به قانون ترکیب گاز، وقتی مبرد تحت فشار قرار می گیرد، اگر فشار افزایش پیدا کند، دما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ما مبرد را گرم می کنیم تا دمای آن بیشتر از دمای محیط بیرون شود و از آنجایی که گرما از محیط گرمتر به سرتر حرکت می کند، برای اینکه مبرد بتوانید هوای گرم را به بیرون انتقال دهد، باید دمای آن بیشتر از فضای بیرونی منزل یا محیط کاری باشد. در نتیجه وجود داشتن کمپرسور در بین قطعات کولر گازی، امری بسیار ضروری است.

اما در قطعات کولر گازی، کمپرسور در انواع مختلفی، مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین انواع کمپرسور کولر گازی عبارت اند از:

  • کمپرسور کولر گازی روتاری
  • کمپرسور کولر گازی اسکرال
  • کمپرسور کولر گازی پیستونی

در صورتی که قصد خرید کمپرسور کولر گازی را دارید، مقاله لینک شده، بهترین راهنمایی ها را به شما می کند.

3) کویل کندانسور

کویل های کندانسور در واقع واحدهای بیرونی کولر گازی هستند و در بیشتر مقالات معرفی قطعات کولر گازی توجه زیادی به آن ها نمی شود؛ در صورتی که جزو قطعات کولر گازی بسیار مفید و کاربردی هستند. این قطعات، دما و فشار بالای مبرد که از کمپرسور می رسد را دریافت می کنند. این قطعات، عملکردی دقیقا برعکس کویل های اواپراتور دارند. کویل های اواپراتور، با مبرد سرد سر و کار دارند، در حالی که کویل های کندانسور مبردی را دریافت می کنند که دارای فشار و دمای بالایی است.

کویل های کندانسور برای تسهیل انتقال حرارت به هوای بیرون طراحی شده اند. مبرد انرژی گرما را با کمک فن کندانسور آزاد می کند و این فن کندانسور، هوا را به سمت کویل ها انتقال می دهد. از آنجا که گرما از مبرد جدا شده و به محیط بیرونی انتقال داده می شود، مبرد دوباره به مایع تبدیل شده و سپس به شیر انبساط می رود. مبرد در شیر انبساط تحت فشار قرار گرفته و دمای به شدت کاهش پیدا می کند.

4) شیر انبساط

هنگامی که مبرد، کندانسور را با حالت مایع ترک می کند، گرمای خود را تا حدودی پراکنده می کند. مبرد هنوز نمی تواند وارد کویل های اواپراتور بشود؛ چراکه هنوز دمای خیلی بالایی دارد و باید قبل از ورود به اواپراتور، خنک شود. در اینجاست که شیر انبساط کاربرد داشته و می تواند به بهبود نحوه عملکرد کولر گازی کمک زیادی بکند (معمولا از یک شیر انبساط ترموستاتیک استفاده می شود).

سپس، بنا بر قانون تبدیل گاز، هنگامی که فشار یک گاز کاهش پیدا کند، دمایش نیز کمتر خواهد شد؛ شیر انبساط مبرد را تحت تاثیر قرار داده و آن را خنک می کند. دریچه انبساط، فشار را از مبرد مایع کم می کند و سبب می شود تا مبرد از حالت مایع به گاز تبدیل شود و همچنین میزان جریان ورودی به اواپراتور را به خوبی کنترل می کند. هنگام خرید کولر گازی باید از سالم و استاندارد بودن این شیر انبساط اطمینان حاصل کنید تا در آینده مشکلی در زمینه عملکرد کولر گازی مورد نظر شما به وجود نیاید.

اما در بین سیستم های تهویه مطبوع انواع مختلفی از شیر انبساط وجود دارد که در زمره قطعات کولر گازی، قرار خواهد گرفت:

  1. شیر انبساط خطی LEV
  2. لوله انبساط کوتاه
  3. لوله موئین
  4. اکسپنشن ولو فشار ثابت یا اتوماتیک

5) کویل اواپراتور

کویل های اواپراتور یکی از اصلی ترین قطعات کولر گازی به شمار می روند. کولرهای گازی با استفاده از این قطعات، گرما را از محیط خانه شما خارج می کنند. لوله های مسی مایع مبرد تحت فشار قرار گرفته را از شیر انبساط دریافت می کنند. هنگامی که هوای داخلی شما بر روی کویل سرد می شود، گرما نیز از محیط داخلی خارج می شود. این مورد به دلیل وجود قانون دوم ترمودینامیک اتفاق می افتد که بر اساس آن، گرما به طور طبیعی از به محیط سرتر انتقال پیدا می کند.

درست همانطوری که کویل های کنداسور برای تسهیل انتقال حرارت به کمک فن کندانسور نیاز دارند، کویل های تبخیر کننده به فن هواساز داخلی تکیه می کنند تا به کمک آن، هوا را بر روی کویل ها بچرخانند.

یکی از سوالاتی که هنگام خرید قطعات کولر گازی با آن روبرو می شود، این است که تفاوت کندانسور و اواپراتور کولر گازی چیست.

تفاوت کندانسور و اواپراتور در کولر گازی چیست؟

سیم پیچ کندانسور از نظر طراحی مشابه سیم پیچ اواپراتور داخلی است. با این حال، تفاوت بین اواپراتور کولر گازی و سیم پیچ کندانسور در معرفی قطعات کولر گازی، دقیقاً برعکس هم می باشند. در حالی که سیم پیچ اواپراتور گرما را از هوای داخل اتاق می گیرد، سیم پیچ کندانسور گرما را به هوای بیرون خانه آزاد می کند. هنگامی که مبرد در سیم پیچ گردش می کند و به مایع متراکم می شود، بار انرژی گرمایی که از خانه شما استخراج و در بخار مبرد گرم فشرده می شود، به سرعت آزاد خواهد شد. هنگامی که مبرد بار گرمائی خود را آزاد می کند، یک فن موجود در دستگاه، هوا را از طریق مجرای سیم پیچ کندانسور دریافت می کند و گرما را به بیرون منتقل می کند.

مبرد مایع با فشار بالا که از سیم پیچ کندانسور خارج می شود، دور آن چرخیده و دوباره به سمت سیم پیچ اواپراتور جریان می یابد. دریچه انبساط قبل از اواپراتور جریان مبرد را محدود می کند و آن را از طریق یک روزنه باریک مجبور می کند که دوباره به حالت بخار تبدیل شود، تا آماده جذب انرژی گرمای بیشتری از خانه شما بشود.

6) فیلتر هوای کولر گازی

یکی از بخش های مهم در اجزای کولر گازی، فیلتر هوای آن است. درست است که یک کولر گازی می تواند بدون فیلتر هوا کار کند، اما گرد و غبار و آلودگی هوا به سرعت روی اجزای این سیستم تهویه مطبوع جمع می شود و بدون فیلتر در محل ممکن است به آنها آسیب برساند و همین طور دیگر به عنوان تهویه مطبوع برای شما کاربردی نداشته و باید لقب تهویه نامطبوع به آن داد. نصب یک فیلتر کارآمد و اساسی امر بسیار مهمی است و حتی می تواند کیفیت هوای داخل خانه را در هنگام کارکرد کولر بالا ببرید.

امیدواریم که از این مقاله معرفی قطعات کولر گازی نهایت استفاده را کرده باشید و بتوانید در هنگام خرید لوازم برودتی و کولر گازی مورد نظر خود، اجزا و قطعات اصلی آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا مشکلی در زمینه عملکرد آن ها در هنگام استفاده، ایجاد نشود.

8دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • میلاد
 گودرزی

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    پاسخ دهید

  • صادق
 حاتمی

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

    پاسخ دهید

  • علی اصغر
 منصوری

    خیلی دنبال این موضوع بودم 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه